Test: Så bra är MG MG4

MG har intagit rollen som elbilsvärldens Lidl – med enkla och prisvärda bilar. Men under vår testvecka drabbas vi av upprepade motorstopp, även MG-kunder vittnar om aggressiv filhållning som knuffar dem ur filen. Är detta trots mjukvaruproblemen det mest prisvärda bilvalet i Golfklassen just nu?

ANNONS

Många känner till MG som det brittiska bilmärket med små sportbilar, men sedan ett par år tillbaka seglar man under kinesisk flagg. Det statliga företaget SAIC har köpt varumärket men bytt riktning och bygger nu prisvärda elbilar istället.

I Europa har man snabbt plockat marknadsandelar. MG säljer bra och hör till de mest framgångsrika kinesiska märkena i västvärlden tillsammans med BYD – ja för än så länge säljer andra varumärken som Xpeng, Nio och Hongqi ganska dåligt i Europa. I Sverige säljs bilarna i samarbete med Hedin Bil, vilket skapar trygghet när det kommer till fortsatt närvaro på den svenska marknaden och servicefrågor.

ANNONS

Genom åren har vi provkört samtliga MG:s modeller inklusive den mer påkostade versionen MG4 och gett bilarna bra betyg i förhållande till pris. Men på senare tid har bland annat bilsajten Carup.se rapporterat om flertalet ägare som råkat ut för att filhållningsassistenten kastat dem åt sidan vid vinterväglag – vilket även tidningen Vi Bilägare erfarit under sina biltester. Det är förstås inte bra när teknik som är framtagen för att hjälpa oss istället stjälper oss.

Fick motorstopp – mitt i korsningar

Under vår testvecka fungerade filhållningen utan problem, men istället fick vi uppleva något annat. Vid upprepade tillfällen drabbades bilen av motorstopp – samtliga gånger i korsningar. Vid tillfällena reagerade bilen inte på gaspådrag även om det gick att bromsa. Det kan förstås vara så att vi fått ett “måndagsexemplar” men av alla bilar vi testat genom åren så har detta aldrig inträffat – och det är stor skillnad på om mjukvaran gör så att stereon hänger sig jämfört med att bilen går i baklås! Först efter en så kallad “norsk reset”, där man stänger av och sätter på bilen igen, återfick den full funktion. Det här får inte hända.

MG är förvisso inte ensamma om att ha problem med sin mjukvara – hela branschen tampas med detta. Det är bland annat därför som Volvos elbilar är försenade och även Volkswagenkoncernen har haft enormt huvudbry med detta – men kanske är det där också skillnaden ligger: att de etablerade biltillverkarna hellre försenar lanseringar medan andra nya aktörer springer på och hoppas på det bästa? Detta är en spekulation givetvis. Att mjukvaruproblemen hos MG verkat ha tilltagit nu får oss att tro att man uppgraderat mjukvaran nyligen. MG:s pressansvariga Emma Härnström svarar att man ska undersöka bilen och inte har hört om liknande fall tidigare. Det lämnar onekligen frågan hängande i luften: är MG4 ett bra bilval?

ANNONS

Vi återkommer till detta efter några korta ord om själva bilen.

Specifikationer MG4

Grundpris: 370 000 kronor.

Privatleasing (36 mån, 1 000 mil/år): 2 995 kr/mån.

Förbrukning: 1,7 kWh/mil (WLTP).

Räckvidd på el: 35 mil (WLTP).

Motor: En elmotor bak.

Max effekt: 170 hk.

Max vridmoment: 250 Nm.

Kraftöverföring: Reduktionsväxel, bakhjulsdriven.

Batteri: LFP-batteri, 51 kWh.

Snabbladdning 10-80 procent (Max 88 kW): 37 minuter.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 635 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,28/1,83/1,50 meter.

Bagageutrymme: 363 liter.

0–100 km/tim: 7,7 sekunder.

Toppfart: 160 km/tim.

Dragvikt: 500 kg.

En elbil för kortare turer

MG4 Standard är alltså inroparmodellen med ett mindre LFP-batteri (batteriteknik som är kinkigare för kyla än litiumjon) på 51 kilowattimmar och något lägre utrustningsnivå. Den kostar 367 000 kronor, har 170 hästkrafter och kommer cirka 35 mil enligt WLTP. Vi kommer drygt 22,1 mil i vinterväglag vid blandad körning.

I detta utförande är bilen att betrakta som hushållets andrabil eller en elbil för kortare turer.

Till storleken är MG4 som en Volkswagen Golf. Styrningen är lätt, den har bakhjulsdrift och en jämn viktfördelning. Fjädringen är dessutom komfortabel. Man sitter bättre än i tidigare MG-modeller trots att det fortfarande inte finns något utdragbart lårstöd. Men stolarna tippar inte lika mycket i framkant som förr och ratten går äntligen att justera i längsled. Ett under för ergonomin! Tack vare placeringen av batteriet är utrymmena inuti bilen riktigt bra. Det gör att även långa människor sitter bekvämt både fram och bak, vilket inte är en självklarhet i den här klassen. Denna “snikversion” är billigare för att den bland annat berövats på parkeringssensorer fram, 360-kamera, trådlös mobilladdning, elektriskt justerbara stolar, snabbladdning och luftvärmepump.

Men här finns trots allt en del utrustning som gör att bilen känns vettigt specad: V2L (bilen kan användas som en powerbank och ladda andra apparater), rattvärme, sätesvärme, nyckellöst system och adaptiv farthållare (med en filhållning som har mjukvaruproblem). Vill man ha en fullt utrustad bil får man välja Luxury-versionen med batteri 64 kilowattimmar och räckvidd på 43,5 mil. Priset är då 430 000 kronor. Det finns även en fyrhjulsdriven version med 440 hästkrafter och dubbla elmotorer - som gör 0 till 100 på 3,8 sekunder – med röda bromsok, alcantaraklädsel och bättre däck.

ANNONS

Så dyr är MG4

Så åter till frågan om detta är ett bra köp. Sist vi testade MG4 för något år sedan hade 98 procent av kunderna valt leasing. Då konstaterade vi att de som köpt bilen möjligen hade gjort en bättre affär eftersom begagnatpriserna på elbilar var väldigt höga. Sedan dess har verkligheten ändrats och andrahandsvärdet för elbilar sjunkit och följt en liknande utveckling som bensin- och dieselbilar. Sannolikt är det också därför som Hedin Bil nu gjort om sitt erbjudande så att kunderna nu erbjuds köp med en avbetalningsplan och lån till förmånlig ränta – istället för privatleasing (tidigare 3 000 kronor/månad). Man har alltså flyttat över risken till kunden istället. Generellt brukar det löna sig att äga sin bil men hur andrahandsvärdet utvecklas för MG4 beror på hur man hanterar sina mjukvaruproblem och man ska också ha i minnet att både Tesla och Volkswagen har lovat att komma med billiga små elbilar inom de närmaste åren.

Så om vi tittar ren konkret på vad detta erbjudande innebär så får man bilen till en bra rabatt – till 336 543 kronor istället för 369 990 då ingår även metalliclack, vinterdäck, fri service och ett års försäkring. Det är en bra deal.

Man måste gå in med en kontantinsats på cirka 84 000 kronor och får sedan låna 253 000 kronor till en rörlig ränta på 3,95 procent (lånet ses för övrigt som ett annuitetslån och går att lösa i förtid.) Inklusive tilläggsavgifter och kapitalkostnad för kontantinsatsen landar månadskostnaden med detta upplägg på drygt 3 100 kronor per månad (därtill tillkommer försäkring och fordonsskatt på cirka 500 kronor per månad). Vilket låter som en hyfsat bra deal om bilens värde står sig. MG har räknat på ett restvärde på 55 procent – vilket innebär att billånet kan lösas för 185 580 kronor efter tre år (alternativet är att fortsatt låna till rörlig ränta finns såklart).

ANNONS

Är MG4 ett bra köp?

Så är det en bra deal? Det beror på. Är bilen värd mer den dagen man ska köpa loss den har man gjort en bra affär, är bilen värd mindre står man alltså med en större skuld än bilen är värd.

Värderingsexperten Karl Wahlin på företaget Bilpriser.se bedömer att restvärdet för en MG4 bör hamnar på runt 53 procent om tre år – förutsatt att de får ordning på sina mjukvaruproblem.

Så det beror på om man vill bära risken att äga sin bil eller leasa den – som en jämförelse kan man ännu leasa konkurrenter som BYD Dolphin och Ora 300 Pro erbjuder leasing till 3 995 kronor per månad.

Omdömen MG4

Motor/växellåda +++ (3/5)

I denna instegsversion är det 170 hästar istället för 204 som i Luxuryversionen – inget fartvidunder men fullt tillräcklig acceleration. Vridmomentet är 250 newtonmeter vilket gör att man slipper få hjulspinn och även spar på däcken.

Ekonomi ++++ (4/5)

Generös nybilsgaranti på sju år, låg förbrukning och låg skatt. Privatleasingen är borta och nu erbjuds endast köp med generös rabatt och avbetalning på tre år till förmånlig ränta (se brödtext). Men det är tveksamt om man vill äga en MG4 och om restvärdet på 55 procent står sig om tre år? Bilens andrahandsvärde hänger dels på att MG får ordning på sina mjukvaruproblem men också på hur elbilsutbudet på marknaden ser ut 2027 – både Volkswagen och Tesla ska komma med billigare småmodeller till dess. Detta är en bil man hellre leasar än köper. Både Ora 300 Pro och BYD Dolphin går att leasa för 3 995 kronor per månad och Volkswagen ID.3 kostar från 4 700 kronor per månad.

Miljö +++++ (5/5)

Litet batteri ger högsta miljöbetyg.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Komfortabel och rolig tack vare bakhjulsdrift, fin styrning, jämn viktfördelning och låg tjänstevikt. MG4 slår konkurrenterna som ORA 300 Pro och Volkswagen ID3 i körglädje.

Utrymme/komfort +++++ (5 av 5)

Generöst med plats i baksäte och bagageutrymme. Här lyckas man bra. På förarplats sitter både korta och långa förare bra. Bekväm fjädring och bra ljudkomfort.

Säkerhet + (1/5)

Har testats av Euro NCAP med högsta betyg. Tyvärr finns det många vittnesmål om att filhållningsassistenten är väldigt aggressiv – på vår bil fungerar den bra. Däremot drabbas vi av obehagliga motorstopp upprepade gånger. MG måste få ordning på sina mjukvaruproblem.

Helhet ++++ (5/6)

Om man nu kan bortse från mjukvaruproblemen, så är detta ett av de vettigare valen i klassen. Denna billiga instegsversion har spartanska materialval men lyckas bra med många av de viktiga sakerna. Dock är detta en bil man hellre leasar än köper – med tanke på att andrahandsvärdet är svårt att bedöma.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS