Nu dras Danmark med i strejken mot Tesla. Arkivbild.
Nu dras Danmark med i strejken mot Tesla. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Teslastrejken sprider sig till Danmark

Danmarks största fackförbund varslar om konflikt med bilföretaget Tesla, skriver danska TV2.

ANNONS
|

Det handlar om 3F Transport, som organiserar hamnarbetare och chaufförer, som nu väljer att ta ställning för de svenska fackförbundens kamp för att biljätten ska teckna kollektivavtal.

Varslet innebär att hamnarbetare och chaufförer i Danmark om 14 dagar inte kommer att ta emot eller transportera Teslas bilar som ska till Sverige.

Orsaken till att fackförbundet varslar är att de vill stödja det svenska fackförbundet IF Metalls konflikt mot det amerikanska bilföretaget Tesla. Enligt danska TV2 har facket meddelat den danska arbetsgivarföreningen om sympatiåtgärden.

– Även om man är en av de rikaste människorna i världen kan man inte bara ha sina egna regler. Vi har en del avtal på arbetsmarknaden i Norden och dem måste man följa om man vill göra affärer här, säger 3F Transports ordförande Jan Villadsen till danska TV2.

ANNONS

Tyska facket stärks

– Med sympatiåtgärden lägger vi ytterligare press på Tesla. Vi hoppas naturligtvis att de kommer sätta sig vid förhandlingsbordet snabbast möjligt och skriver på avtal, säger Jan Villadsen.

Samtidigt konstaterar The Economist att tyska IG Metall håller ögonen noggrant på hur konflikten utvecklar sig, rapporter Omni Ekonomi. I Tyskland har nämligen Tesla en Gigafabrik, där man tillverkar bilar utanför Berlin. Vid denna anläggning har Tesla inte heller skrivit på kollektivavtal.

– Det som händer i Sverige stärker oss, säger Markus Sievers på IG Metall.

Enligt IG Metall har arbetare vid Gigafabriken i Tyskland cirka en femtedel lägre lön än de biltillverkare som tecknat kollektivavtal, skriver The Economist. 60 procent av Teslabilar som säljs i Europa kommer från den tyska fabriken. Och fabriken kommer att bli ännu viktigare för Tesla ifall EU bestämmer sig för att införa tullar mot bilar som tillverkas i Kina, något EU-kommissionen utreder – de resterande 40 procent som säljs i Europa tillverkas nämligen i Kina, enligt The Economist.

ANNONS