Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Under torsdagen uppstod ett tekniskt haveri som ska ha gjort att kunder som loggat in i Klarnas app har kunnat se andras adresser, skulder och delar av bankkontonummer. Bild: Carl-Olof Zimmerman/TT
Under torsdagen uppstod ett tekniskt haveri som ska ha gjort att kunder som loggat in i Klarnas app har kunnat se andras adresser, skulder och delar av bankkontonummer. Bild: Carl-Olof Zimmerman/TT

Teknikhaveri hos Klarna -användare kunde se varandras adresser och köp

Klarna-användare kan se andras namn, adress och köp i appen, enligt uppgifter till Aftonbladet.
– Varje gång jag öppnar appen kommer jag in på en ny persons konto. Det är jättekonstigt, säger en läsare till tidningen.

Betaltjänsten Klarnas app har drabbats av tekniska problem. Enligt uppgifter till Aftonbladet ska användare ha kunnat se andra kunders namn, adresser och köp när de loggat in. Även delar av, men inte hela, bankkontonummer ska ha varit synliga.

– Jag ska kolla upp detta och återkommer så snart jag vet mer, säger Klarnas presschef Niklas Gillström till GP.

LÄS MER: Här är Göteborgsbolagen som är nära drömvärderingen en miljard dollar

Problem även för kunder utanför Sverige

På sociala medier vittnar flera användare om samma sak: de har loggat in och sett andras namn, uppgifter och skulder.

”Jag loggade in och skulle betala 300 kr och fick upp att jag hade en skuld på 47 000” skriver en användare på Facebook.

Problematiken är inte begränsad till Sverige. På Twitter rasar användare från bland annat Storbritannien, Schweiz och Tyskland över läckan.

Vissa verkar dock ta det hela med lättsamhet:

”Till alla som har haft tillgång till mitt konto: var snälla och betala mina fakturor om ni kan”, skriver en tysk användare på Twitter.

LÄS MER: Jakten på Göteborgs första enhörning – därför blir ingen tech-miljardär på Västkusten

Har blockerat inloggning i appen

Strax före 12 skriver Niklas Gillström till GP att man har stängt ned appen medan man jobbar på att lösa problematiken:

”Vi upplever för tillfället störningar i våra system orsakade av tekniska problem. Vi gör vårt yttersta för att återställa systemet och våra tjänster till full kapacitet och ber om ursäkt för eventuella besvär som detta medför för våra kunder. Vi har för tillfället blockerat all inloggning i appen tills vi är säkra på att problemet är helt löst.”

Vid 17.30 var det fortfarande störningar.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.