Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Swedbanks anseende hos allmänheten dalar i Nordic Brands undersökning där 8 000 svenskar mellan 18 och 74 år intervjuats under mars och april. Bild: Anders Wiklund/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Swedbanks anseende sjunker till Nordeas nivå

Swedbanks rykte är nu lika skamfilat som Nordeas och Danske banks. Det visar Nordic Brands nya mätning bland 8 000 svenskar under våren. Även SEB tappar i anseende medan Handelsbanken får högst betyg av storbankerna.

Svenska folkets förtroende för Swedbank rasar i Anseendebarometern-Finans 2019. I samband med förra årets mätning tillhörde Swedbank landets fem högst ansedda banker. Nu ligger banken i botten och granne med banker som länge har haft lägst anseende i barometrarna – Nordea och Danske Bank.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Under de senaste åren har Swedbank stadigt klättrat uppåt i våra mätningar men årets mätning är en klar tillbakagång för banken som nu är tillbaka på samma låga nivå som vid finanskrisen 2008. När man drabbats av en sådan skandal som penningtvätten krävs en ganska lång period av icke-skandaler får att återfå sitt förtroendekapital, Robert Gelmanovski, vd på analysföretaget Nordic Brand.

Avanza i topp

Det var i slutet av februari i år som Uppdrag Granskning och SVT Nyheter avslöjande att Swedbank sedan flera år kan ha använts för att tvätta cirka 40 miljarder kronor utomlands. Swedbanks vd och styrelseordförande har fått lämna sina poster. Vid sidan av Swedbank utreds även Danske bank och SEB av myndigheterna för misstänkt penningtvätt.

– När man tittar på bank- och finanssektorn så finns det nu anseendemässigt ett A, B, och C-lag där Avanza och Länsförsäkringar stadigt tillhör A-laget. Det beror på att folk uppfattar dem som ärliga, transparenta och äkta i högre grad än andra. De levererar det de lovar och uppfattas göra schyssta affärer och ta sitt ansvar som samhällsaktörer, säger Robert Gelmanovski.

Swedbank dalar mest i mätningen, från ett index på 66 till 49, vilket ger ett tapp på 17 enheter. SEB tappar i anseende med 6 enheter, från 62 till ett index på 55.

Robert Gelmanovski är vd vid analysföretaget Nordic Brand, där Stockholms universitet är delägare..

Företagens anseende mäts med hjälp av svaren på fyra påståendefrågor som sedan vägs samman till ett index på en skala 0-100. Undersökningen genomfördes under mars och april i år och i absoluta botten ligger Danske bank som tappade sju enheter i årets mätning. Nordea ligger näst sist och därefter kommer Swedbank. Nordea har dock klättrat uppåt med fyra enheter i den senaste barometer.

– Nordea har lidit en väldigt stor anseendeskada de senaste åren och har fortfarande ett väldigt lågt anseende. I årets mätning finns en liten förbättring men skulle de dras med i penningtvättsskandalen kommer det att märkas direkt, säger Robert Gelmanovski.

"Handelsbanken klarar sig bäst"

Enligt honom blir domen hård över banker och andra företag som har stort fokus på marknadsföring och offentlig kommunikation så fort de inte lever upp till vad kunderna uppfattat att de lovat.

– Handelsbanken klara sig bäst undan i vår mätning. Företaget håller en låg profil utåt och är en mer introvert bank som inte kommunicerar lika mycket externt som konkurrenterna gör. Sedan har banken heller inte varit involverade i skandaler lika mycket som andra, säger han.

Den senaste trenden är att storbankerna generellt tappar kunder till nischbankerna när det gäller bolån. Swedbank har dock alltjämt nästan en fjärdedel av marknaden när det gäller alla bolån, både nya och gamla. Siffror visar dock att bankens marknadsandel vad gäller nytagna bolån minskat markant och var nere i 14 procent i mars. Motsvarande siffra förra året var 22,6 procent.

Swedbank fortsatt valbar

I Nordic Brands mätning finns dock inget som tyder på att Swedbank uppfattas som en mindre valbar bank än konkurrenterna.

– Vi har inte kunnat hitta någon sådan koppling och det kan i sin tur betyda att val av bank för bolån inte i första hand är en fråga om anseende utan en räntefråga eller att man känner någon som är kund hos banken. En annan förklaring kan vara att andra banker inte uppfattas som så särskilt mycket bättre och banksektorn generellt inte har något större förtroende hos allmänheten, säger han.

Unni Jernadal är presschef vid Swedbank.

– Vi är ödmjuka inför att vi har ett skadat förtroende efter den situation banken varit i under vintern och våren. Nu har vi fullt fokus på vår kunddialog och den kraftsamling som görs i banken i arbetet mot ekonomisk brottslighet i vår nya enhet och samarbetet med myndigheternas granskningar, säger hon.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.