Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Svenska bolag debuterar med Super Bowl-reklam

NFL-finalen Super Bowl sägs vara en av de största tv-händelserna i världen – i natt debuterade två svenska bolag med sina egna reklamer.

Under natten mot måndag gick en av årets största sporthändelser av stapeln – finalen i amerikansk fotboll, även kallad Super Bowl.

Evenemanget är inte enbart känt för spektakulära halvtidsframträdanden, utan även för de påkostade reklamer som några av mest namnkunniga bolagen i världen visar upp. Och i årets upplaga fanns två svenska bolag med på listan. Betalningsbolaget Klarna och havremjölkstillverkaren Oatly.

LÄS MER: Kraftig ökning av svenskarnas shoppingskulder

LÄS MER: Amerikansk varuhusjätte investerar i Klarna

Stjärnkomiker i Klarnas reklam under Super Bowl

För en halv minut av de tiotals miljoner tittarnas intresse ska Klarna betalat uppemot 100 miljoner kronor, skriver Svenska Dagbladet i en intervju med betalningsbolagets vd Sebastian Siemiatkowski.

Att synas under Super Bowl är en milstolpe för Klarnachefen.

– Det kan ju anses lite fånigt. Men det är en sån sak som jag har tänkt på. Att en dag, om vi verkligen lyckas, så är vi med på Super Bowl, säger Sebastian Siemiatkowski till tidningen.

Klarna har tidigare använt sig av kändisar i sina amerikanska reklamfilmer, däribland rapparen Snoop Dogg. Nattens västerninspirerade tretttiosekundersinslag följde samma recept med kändiskomikern Maya Rudolph i centrum.

Oatly låter vd sjunga på en äng i reklamen

Det andra svenska bolaget som debuterade med en reklamfilm under årets upplaga av Super Bowl var Oatly. Till skillnad från Klarna valde havremjölksproducenten ett mer avskalat tilltal. Inga kändisar eller kulisser, bara vd:n Toni Petersson på äng sjungandes till tonerna av en synth. Oatlys okonventionella grepp blev snabbt en snackis i sociala medier, där reklaminslaget mötts av både oförstånd men också hyllningar.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.