Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/7

Stjärndesignern Lars Wallin bygger digitalt modehus – i Göteborg

Stayhard-grundaren Joakim Naumburg och stjärndesignern Lars Wallin bygger just nu ett nytt digital modehus – med basen i Göteborg. På sikt väntar flera nya lanseringar och ett intåg i Kina.
– Kina är en intressant marknad, som vi ser stor potential i, säger styrelseordföranden Joakim Naumburg.

Designern Lars Wallin är mest känd för sina avancerade, handsydda haute coutureklänningar, kreationer som bland annat burits av kungligheter. Entreprenören och startup-profilen Joakim Naumburg sålde sin framgångsrika nätmodehandel för män, Stayhard, 2014 och har sedan dess varit aktiv investerare i flera olika bolag.

LÄS MER: Ramona stänger bröllopsbutiken i Göteborg - efter 41 år

Nu slår de sig ihop för att tillsammans bygga ett helt modehus kring Lars Wallins varumärke.

Från couture till klädkollektioner

–Efter nästan 30 år i branschen har jag byggt upp ett starkt varumärke inom couture och etablerat mig väl i Sverige. Jag har sedan länge känt att jag vill att fler ska kunna bära min design. För att kunna realisera detta har jag arbetat tätt med styrelseordförande Joakim Naumburg som har en lång karriär inom e-handel och bolagsbyggande bakom sig, berättar Lars Wallin i en skriftlig kommentar.

Det nya bolaget tar alltså steget från enbart couture, med unika klänningar som kostar från 30 000 kronor, till klädkollektioner i större volym med ”enklare” festklänningar för runt 9 000 kronor och en så kallad ready to wear-linje, med plagg för mellan 1 000 och 5 000 kronor. Den sistnämnda går under varumärket Lars Wallin V och lanserades tidigare i höst.

– Responsen från kunderna har hittills varit väldigt positiv. Lars Wallin har bara arbetat med unika plagg tidigare och är extremt noggrann med att plaggen ska sitta perfekt och att kvaliteten är på topp även i kollektionerna. Nu gör vi en stor satsning på att bygga vår egen sajt och bredda sortimentet, säger Joakim Naumburg.

Tror på Kina

På sikt vill han att bolaget expanderar både med flera produktgrupper och på fler marknader. Joakim Naumburg öppnar för att ta fram kollektioner även inom andra kategorier än kläder och smycken, men han vill ännu inte berätta exakt vad som planeras.

– Men vi tittar utanför klädsegmentet. Varumärket Lars Wallin passar även på andra kategorier av produkter, säger han.

I dag säljs varumärket bara i Norden, genom den egna hemsidan, digitala återförsäljare och i fysiska butiker som exempelvis NK och Bach Copenhagen. I framtiden hoppas Joakim Naumburg att det går att köpa produkter från Lars Wallin även internationellt – och framför allt i Kina.

– Inledningsvis vill vi komma igång ordentligt på hemmamarknaden, där Lars är mest etablerad och välkänd. Men på sikt ska vi satsa även utomlands. Kina är en intressant marknad, som vi ser stor potential i. Lars Wallin är redan idag en eftertraktad designer i Kina och har exempelvis fått inbjudningar till stora modevisningar i Hongkong, säger han.

LÄS MER: Wallin långt från det sparsmakade svenska

Bygget av det nya modehuset sker från Göteborg. När Joakim Naumburg för runt 1,5 år sedan gick in som majoritetsägare i bolaget ritade han och Lars Wallin upp en ny strategi. Samtidigt har företaget tagit in flera miljoner i nytt kapital. I samma veva flyttades huvudkontoret till västkusten.

Bättre förutsättningar i Göteborg

– Vi kände att det finns större förutsättningar att bygga den här typen av bolag i Göteborg, jag och andra i styrelsen kommer härifrån och vi har ett större nätverk inom den digitala delen av branschen i Göteborg, säger Joakim Naumburg.

Lars Wallin är idag bolagets näst störste ägare, efter Naumburg. En handfull andra, mindre delägare, har också investerat i bolaget – och de kommande månaderna planeras de bli ännu fler, när Lars Wallin AB öppnar för nya ägare. Den oerhört tuffa klädmarknaden, som tvingat flera märken på knä och utplånat andra, skrämmer inte Joakim Naumburg.

– Vi har ett väldigt starkt varumärke och ett sortiment som ska sträcka sig utanför enbart kläder. Vi har ett starkt digitalt fokus från start och behöver inte göra den omställning som många andra i branschen nu arbetar med. Tillsammans med en engagerad styrelse och en driven organisation har vi skapat goda förutsättningar för att lyckas, säger han.

LÄS MER: Fem ikoniska bröllopsklänningar för miljoner

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.