– Med anledning av Covid-19 kommer vi att förlora hela högsäsongen i år och räknar inte med att passagerartrafiken kommer att återhämta sig inom en överskådlig framtid, säger vd Niclas Mårtensson i ett uttalande.
Stena Line ställde in färjetrafiken mellan Trelleborg och tyska Sassnitz 14 mars. Nu meddelar det göteborgska bolaget att man lägger ned den permanent.
LÄS MER: UD avråder från resor till alla länder
LÄS MER: Jennifer förlorar jobbet när Stena Line drar ner – "blir hårt drabbad"
"Omöjligt att driva vidare"
– Att planera för att stänga ner ”Kungslinjen”, en av de äldsta färjelinjerna i Europa, är ytterligare ett tråkigt besked, säger Stena Lines vd i ett uttalande och konstaterar att bolaget förlorat hela säsongen tack vare pandemin.
– Det gör det omöjligt för oss att driva vidare verksamheten på denna linje som i stort sett helt och hållet är beroende av passagerartrafik.
Linjen mellan Trelleborg och Sassnitz har funnits i 111 år, enligt Stena Line. Som GP har berättat tidigare så lade rederiet ned linjen Oslo–Fredrikshamn, även där berodde nedläggningen på coronapandemin. Bolaget har också permitterat och varslat en stor mängd medarbetare.
LÄS MER: Stena Line varslar 950 anställda om uppsägning
LÄS MER: Sjöfarten i kris – vill se fler åtgärder
Vikande godstrafik
Stena Lines presschef Carl Mårtensson konstaterar att passagerarna stod för en allt större andel mellan Trelleborg och Sassnitz eftersom godsvolymerna och järnvägstrafiken minskat markant under senare år.
– Det är en linje där vi framför allt har passagerare. Och vi har nu inget passagerarunderlag.
Färjelinjen har transporterat knappt 300 000 passagerare, främst turister, varje år.
– Det är coronaviruset och de reserestriktioner som följt på det som slagit mot hela Stena Lines passagerartrafik. Vi har fått fatta ett antal tuffa beslut om varsel i Sverige och av nedläggning av linjen mellan Fredrikshamn och Oslo. Nu tvingas vi till ytterligare ett.
LÄS MER: Stenas Norgefärja kan bli flytande sjukhus
LÄS MER: Stena lägger ned norsk-dansk linje
Fackliga förhandlingar väntar
Han förklarar att vad som händer med personalen, som är tysk, på färjan återstår att se efter fackliga förhandlingar.
– Det här är ett tyskflaggat fartyg. Vi kommer att börja förhandla med arbetstagarrådet kring detta nu.
Han understryker samtidigt att linjen Trelleborg/Rostock fortsatt är i gång.
– Det är en stark linje med 40 avgångar i veckan. Och sedan har vi Göteborg/Kiel.
I Göteborg är samtliga linjer fortfarande igång upplyser Stena Lines presschef.
– Vi har ställt Danmarksfärjan Stena Danica, som är en renodlad passagerarfärja, nu. Men Stena Vinga och Stena Jutlandica som är ropax – alltså är frakt- och passagerarfärjor – går fortsatt på linjen.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.
Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!
Din ekonomi i det nya ekonomiska läget
Elen, maten, bränslet och bolånet – allt väntas bli betydligt dyrare. GP Fokus är Göteborgs-Postens specialbevakning av det nya ekonomiska läget.
Du hittar alltid de viktigaste nyheterna, guiderna och reportagen på:
Kommentarer
Kommentera artikeln
Vad tycker du? Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.