Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Så sent som i somras beslagtog Iran det brittiskflaggade Stena Bulk-fartyget Impero i Hormuzsundet. Bild: Tommy Chia / Stena Bulk

Stena Bulks vd: "Absolut en oro från vår sida"

Stena Bulk har fyra fartyg inne i Persiska viken – och ytterligare några på väg.
– Det har blivit ett spänt läge senaste dygnet. Det blir absolut en oro från vår sida och för alla fartyg som opererar i området, säger Erik Hånell, vd för Stena Bulk.

Efter den amerikanska drönarattacken då generalen och chefen för det iranska revolutionsgardets specialstyrkor, Qassem Soleiman, dödades – ökar spänningen i hela området. Inte minst i Persiska viken och Hormuzsundet, där oljetankers och fartyg tagits i beslag av iransk militär senaste året.

– När sådana här saker händer får man ett nytt perspektiv på det hela. Det är ju självklart att vi bevakar läget så nära som möjligt och följer utvecklingen timme för timme, för att se hur vi kommer att påverkas, säger Erik Hånell.

Erik Hånell, vd för Stena Bulk beskriver en oro för de fartyg som Stena har i området. Bild: Dan Ljungsvik

LÄS MER: Svensk brittiskflaggad tanker konfiskerad av Iran

LÄS MER: Svenska rederiet i kontakt med besättningen

Så sent som i somras beslagtog Iran det brittiskflaggade Stena Bulk-fartyget Impero i Hormuzsundet. Fartyget närmades av "oidentifierade mindre båtar och en helikopter" på internationellt vatten. Då befann sig Stena Bulk plötsligt indragen i storpolitisk konflikt. Händelsen fick ett lyckligt slut, fartyget släpptes efter flera veckor. Men det hade varit en hård psykisk press för sjömännen ombord.

Stena Bulk har för närvarande fyra fartyg inne i Persiska viken, och ytterligare några som är på väg.

– Vi ser till att hålla fartygen frekvent uppdaterade om situationen. Vi är också i kontakt med relevanta myndigheter, lokalt och internationellt, för att få den senast uppdaterade informationen för att kunna driva säker sjöfart i området, säger Erik Hånell.

Efter att Stena Impero blev beslagtaget så steg försäkringspremierna kraftigt för sjöfart i området.

Under hösten har det varit diskussioner om att premierna skulle gå ner igen.

– Vi får se vad som händer nu, ännu har vi inte hört något, säger han.

LÄS MER: Svenska redare oroade av Irans agerande

Problemet med sjöfarten till området är att det inte finns några alternativa vägar för oljefartygen.

– Det är Hormuzsundet man behöver komma igenom , och vi vill alla se till att det kan fortsätta på ett så säkert sätt som möjligt, säger Erik Hånell.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.