Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Konceptet för de nya metanoldrivna fartygen. Bild: Bild: Stena Bulk
Konceptet för de nya metanoldrivna fartygen. Bild: Bild: Stena Bulk

Stena Bulk storsatsar med metanoltankers

400 miljoner kronor styck. Det är prislappen på de två metanoltankers som Stena Bulk tillsammans med schweiziska Proman beställt från den kinesiska tillverkaren Guangzhou Shipyard International. Det första fartyget ska stå klart 2022 och med beställningen sätter Stena Bulk en ny kurs.
– Detta blir våra första metanoldrivna fartyg, säger vd:n Erik Hånell till GP.

Tillverkningen av de två fartygen är det första resultatet av den nya alliansen mellan Stena Bulk och schweiziska Proman shipping. Orsakerna bakom satsningen på metanol är bland annat kostnadseffektiviteten.

LÄS MER: Stena gör miljardinvestering i nya färjor

– Priset på bränslet beror ju på hur marknaden ser ut. Men Proman producerar ju metanol, så det är ju bra att kunna utnyttja sin egen produkt, säger Hånell.

Varje fartyg kommer enligt Stena Bulk använda runt 12.500 ton av bränslet per år, och ägandet av fartygen kommer delas upp, precis som prislappen.

– Vi delar precis på mitten, femtio procent var.

Stena Bulks vd Erik Hånell. Bild: Bild: Stena Bulk
Stena Bulks vd Erik Hånell. Bild: Bild: Stena Bulk

Ökat intresse för metanol som drivmedel

Metanol finns just nu tillgängligt på lite över 100 hamnar runt om i världen. Jämfört med andra bränsletyper är det en ganska liten siffra enligt Hånell, men det kan komma att ändras.

Selma Brynolf forskar på Chalmers och fokuserar på bland annat framtida bränslen för sjöfart och marina bränslens miljöpåverkan. Hon säger att det är lite för tidigt att prata om metanolens framtid, men att intresset för det ökar.

– Det finns definitivt ett intresse för metanol som drivmedel inom sjöfarten. Det är enkelt att hantera och även att bunkra. Även fast det är väldigt giftigt, såklart, säger hon.

Erik Hånell vill inte kalla sjösättningen av de två nya fartyg en omställning för Stena Bulk, utan mer som en del av arbetet med bränsleeffektiva tankers.

– Ingen vet vad framtidens bränsle är, men metanol är och kanske kommer fortsätta att vara ett alternativ.

LÄS MER: Stena Bulks vd vädjar till Indien

LÄS MER: Stena Bulks vd: "Vi har stoppat all trafik"

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.