Starkt resultat för Willys

Dagligvarujätten Willys – med huvudkontor i Göteborg – gick starkt under årets andra kvartal. Man har under krisen gynnats av sin ledande position inom lågprissegmentet, Samtidigt ser man en tydlig ökning av e-handeln i coronapandemins spår.

ANNONS
|

För Willys ökade sin omsättning med 8,7 procent till drygt åtta miljarder kronor under andra kvartalet, jämfört med motsvarande period ifjol. Rörelseresultatet ökade med sex procent till 390 miljoner kronor.

Axfood-koncernen, där Willys ingår tillsammans med bland annat Hemköp, lyfter i sin kvartalsrapport att Willys under krisen gynnats av sin position som Sveriges ledande lågpriskedja.

För Axfood som helhet var omsättningen för andra kvartalet 13,5 miljarder kronor, en ökning med 4,1 procent mot 2019.

Vinsten efter skatt landade på 569 miljoner kronor för Axfood, mot 571 miljoner andra kvartalet 2019.

"Kvartalet präglades av ett ändrat köpbeteende hos konsumenterna som en följd av spridningen av coronaviruset, Covid-19. En ökad konsumtion av mat i hemmen påverkade försäljningstillväxten positivt", skriver bolaget i rapporten.

ANNONS

Stark tillväxt för e-handeln

Dagligvaruhandeln är en bransch som ekonomiskt gått starkt under krisen. När restriktioner och risk för smittspridning hindrat restaurangbesök har konsumtionen av mat i hemmen ökat. Vissa verksamheten inom Axfood-koncernen, som försäljning mot café och restaurang samt gränshandeln har dock sett en minskad försäljning.

Krisen har även skyndat på den digitala utvecklingen inom branschen, och man ser ett tydligt ökad efterfrågan av e-handelstjänster.

– Vi har under kvartalet fortsatt jobba hårt för att växla upp vårt digitala erbjudande och arbetssätt vilket bidragit till att vi även i e-handeln fortsätter växa snabbare än marknaden med en tillväxt om hela 128 procent, säger vd Klas Balkow i pressmeddelandet.

Axfood är Sveriges näst största aktör inom dagligvaruhandeln med varumärken som Willys, Hemköp, Tempo, Axfood Snabbgross, Mat.se och Middagsfrid.

Göteborgsbolagens rapporter för andra kvartalet:

Vecka 29

Torsdag 16 juli: Balder, Collector, Getinge

Fredag 17 juli: AB Volvo, Wallenstam, Gunnebo + bolag med stark Göteborgskoppling: Swedish Match och Essity.

Vecka 30

Tisdag 21 juli: SKF, Volvo Cars (ej börsnoterat)

Onsdag 22 juli: Lindex som ingår i finska Stockmann.

Vecka 34

Torsdag 20 augusti: Serneke Group

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS