Stampen Media förbättrar resultatet – trots krisen

En rörelsevinst på sex miljoner norska kronor, jämfört med minus 18 miljoner förra året. Det är resultatet för Stampen Media, koncernen där GP ingår, i andra kvartalet – trots coronapandemins slag mot annonsintäkterna.

ANNONS
|

Stampen Media, där GP ingår, förbättrar resultatet under det andra kvartalet av 2020, jämfört med föregående år. Detta trots en utmanande vår då coronakrisen orsakat stora tapp i annonsintäkter.

– Årets andra kvartal har varit starkt präglat av den mycket utmanande annonsmarknaden på grund av coronapandemin. April och maj visade stora intäktstapp medan vi såg en liten förbättring i juni. Samtidigt har vi haft en kraftig tillväxt i läsarintäkter och en stark distributionsaffär som kompenserar för en del av tappet, säger Johan Hansson, VD Stampen Media, i en skriftlig kommentar.

LÄS MER:GP får tungt internationellt pris för coronainitiativ

Ökning av läsarintäkter

Rörelseresultatet landade på plus 6 miljoner norska kronor – en ökning med 24 miljoner jämfört med 2019, då man istället redovisade ett tapp på 18 miljoner. Det justerade rörelseresultatet, som inkluderar engångskostnader, hamnade på 2 miljoner, jämfört med minus 8 miljoner i fjol. En norsk krona kostar i skrivande stund 1,02 svenska kronor.

ANNONS

Samtidigt som de totala annonsintäkterna minskade med 26 procent, ökade intäkterna både från prenumeranter och lösnummer. Det totala antalet prenumeranter ökade med 20 procent.

Det starka resultatet förklaras av tre faktorer, enligt Stampen Media. Förutom ökade läsarintäkter på 11 procent handlar det om god kostnadskontroll, och att en omorganisation har fått distributionsverksamheten VTD att gå med vinst under hela kvartalet.

LÄS MER:Krisen kan innebära slutet för medieföretag som vi känner dem

Ägarkoncernen stiger på börsen

– Det är glädjande att under rådande förhållanden kunna visa ett plusresultat och samtidigt en mycket klar förbättring mot föregående år. Jag är också stolt över att vi har tagit oss igenom kvartalet utan några arbetstidsförkortningar samt att vi har investerat i digitala säljutbildningar under denna period. Detta gör oss väl rustade att fortsatt komma igenom denna kris. Jag vill passa på att framföra ett stort tack till alla medarbetare i Stampen Media som har gjort och fortsätter att göra ett enastående jobb i dessa mycket speciella tider, säger Johan Hansson.

Norska Polaris Media, som äger Stampenkoncernen, visade också på tillväxt. Rörelseresultatet hamnade på 85 miljoner norska kronor, en ökning från 75 miljoner under motsvarande kvartal i fjol. Det justerade rörelseresultatet, inklusive engångskostnader, sjönk dock till 63 miljoner norska kronor, från 73 miljoner samma period förra året.

Oslobörsen öppnade svagt positivt på torsdagen. Strax efter 10.30 på torsdagsförmiddagen hade Polaris Media stigit med 1,7 procent.

ANNONS

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS