Johan Hansson, koncernchef för Stampen Media, är glad över att läsarintäkterna fortsatt att öka under hela hösten.
Johan Hansson, koncernchef för Stampen Media, är glad över att läsarintäkterna fortsatt att öka under hela hösten. Bild: Stefan Berg

Stampen Media ökar vinsterna

Tidningskoncernen Stampen Media, med bland andra tidningar som GP, Bohusläningen och Hallandsposten, ökar läsarintäkterna och vinsten under tredje kvartalet.

ANNONS
|

Stampen Media ökade vinsten före skatt till tolv miljoner kronor, mot en miljon kronor för motsvarande period i fjol.

– Det är väldigt glädjande att kunna presentera vinst i tredje kvartalet. Vi ökat upplageintäkterna varje månad jämfört med förgående år. Och eftersom läsaraffären blir allt viktigare framåt, i samband med att annonsintäkterna faller, så är det oerhört glädjande att se att de ökar, säger koncernchefen Johan Hansson.

Omställning av distributionen

Det som också påverkar resultatet positivt är att man under året gjort en stor omställning och kostnadsbesparingar i distributionen. Dels har man lagt om distributionsrutter, tagit bort olönsamma produkter som post och direktreklam och istället fokuserat på lönsamma produkter.

ANNONS

– Vi har gjort ett generellt effektiviseringsarbete inom distribution, som tyvärr bidragit att det är färre anställda där i dag än tidigare, men det gör också att vi har fått ner kostnadsbasen, säger Johan Hansson.

Vikande annonsintäkter

Som för hela svenska dagspressen är annonsmarknaden utmanande även för Stampen Media. Under tredje kvartalet föll annonsintäkterna med 23 procent, vilket också påverkade omsättning som minskade till 296 miljoner norska kronor, mot 329 miljoner norska kronor i fjol. (Att valutan anges i norska kronor beror på att den norska mediekoncernen Polaris äger Stampen Media och redovisar omsättningen i norska kronor).

– Annonsaffären är ju framför allt väldigt utmanande inom print på den svenska marknaden, som uppvisar stora tapp. Och vi jobbar på att försöka minimera de tappen så mycket som möjligt, men man ska vara medveten om att det är en strukturell förändring som vi kommer att behöva anpassa oss till, säger Johan Hansson.

Läsaraffären växer

Det är därför det är så viktigt att läsaraffären växer för Stampen Media.

– Vi hade inte nått det positiva resultatet om det inte hade varit för det fina arbete som alla anställda gör på Stampen Media varje dag. Det har varit helt avgörande för att kunna vända upplageintäkterna och i grunden handlar det om att vi gör bra journalistik varje dag, säger han.

ANNONS

LÄS MER:Stampen Media tar över Alingsås Tidning och Lerums Tidning

Under hösten har Stampen Media också köpt Ortstidningar i Väst och Alingsås Tidning, vilket inte bara kommer att trygga utgivningen av en rad lokaltidningar, men som också ka bidra till ett ökat resultat för den västsvenska mediekoncernen framöver.

– Det kommer att bidra med en ökad omsättning på närmare 110 miljoner kronor, om man ser på vad de har omsatt i år, och cirka 30 000 fler prenumeranter. De här titlarna passar väldigt bra in i Stampen Medias övriga verksamhet, säger Johan Hansson

ANNONS