Resebranschen prövas hårt av coronas verkningar.
Resebranschen prövas hårt av coronas verkningar. Bild: Doug Olsen

SRF: Återbetala inte pengar till resenärerna

Branschorganisationen SRF uppmanar landets reseföretag att inte återbetala pengar till resenärer för inställda eller avbokade resor.
– Paketreselagen är satt ur spel, menar Didrik von Seth, generalsekreterare i SRF.

ANNONS
|

Efter att UD i går gick ut och avrådde alla resor från Sverige, går Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SFR, nu ut och uppmanar alla sina medlemmar att inte betala tillbaka pengar till resenärer vars resor ställs in eller avbokas.

LÄS MER:"Full panik" i ansträngd resebransch

LÄS MER:Resebolagen tar hem folk på resmålen

Med den uppkomna coronasituationen finns det inga lagrum som stödjer återbetalning menar SRF.

Det finns ett antal regler och lagar som styr återbetalning; paketreselagen, resegarantilagen och EU-direktivet där resenärer kan kräva ersättning flyget blivit inställt eller försenat.

– Alla dessa lagar är inte skapade för den situation som vi nu ser, och därför menar vi att det är orimligt. Skulle man dra detta i förlängningen så skulle samtliga researrangörer och i princip samtliga resebolag gå omkull, både flygbolag och researrangörer, säger Didrik von Seth.

ANNONS

Han tillägger:

– Regeringen har redan framfört förslag på att det måste skapas någon sorts fond där resenärer kan söka ersättning.

Så du menar att resenärerna själva ska stå för alla kostnader tills regeringen skapat någon fond där de kan får ersättning?

– Resebolagen har ingen möjlighet att betala tillbaka. Det är sådana proportioner på detta så det går inte. Därför har vi sagt att man ska meddela kunderna om att avvakta och att man återkommer, säger Didrik von Seth.

SRF påbörjade en dialog med regeringen förra veckan, samtal som ska fortsätta under måndagen.

Flygbolagen börjar ta hem svenskar

För närvarande finns cirka 23 000 svenskar ute på olika resmål ute i världen. Efter UD:s rekommendation att avstå från resor, lovar flygbolagen successivt att ta hem resenärerna. Det kommer dock inte att genomföras någon evakuering.

En av de drabbade nationella researrangörerna är det snabbväxande Rolfs Flyg och Buss, med säte i Göteborg, som under den kommande perioden får ställa in 100 avgångar.

– Vi gör ju precis så som man måste göra. Vi ställer in resor till och med den 14 april och så får kunderna återbetalt sina pengar. Vi kommer att betala till våra kunder, det är en självklarhet. Kan man inte leverera så ska de få sina pengar tillbaka, säger Emanuel Karlsson, pressansvarig på Rolfs Flyg och Buss.

ANNONS

Bolaget tänker alltså inte följa SRF:s uppmaning att inte betala ut ersättning till resenärer som fått sina resor inställda.

– Det är ju helt uppåt väggarna, säger Emanuel Karlsson.

Både hos TUI och Ving får resenärerna informationen om att de kommer att få återbetalning eller möjlighet att boka om sin resa, efter UD:s beslut.

Civilminister Lena Mickos, ansvarig för konsumentfrågor, skriver följande i ett sms-meddelande till GP:

”Sverige befinner sig i ett allvarligt läge och regeringen fattar löpande beslut som är nödvändiga för att begränsa smittspridningen. Jag har förståelse för att det kan vara svårt för människor och företag eller organisationer att direkt veta vad de nya besluten innebär för dem. Men just därför är det så viktigt att vi lämnar utrymme för experter att på de berörda områdena att förklara vad som gäller, i det här fallet vet jag att Konsumentverket är på frågan och det är också de som bäst kan guida konsumenter och företag vidare”

ANNONS