Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

1/3

Sportbutiker ser ljusning när vintern kom – pulkorna tog slut

Restriktioner med negativa effekter för handeln – men med vintervädret har sporthandeln fått sig en skjuts. Pulkorna var slut i princip alla butiker i Göteborg
– Den här säsongen är viktig för handlarna, det här vädret kom väldigt lägligt, säger David Olsson på Team Sportia.

På Intersport i Nordstan står Inez, 4 år, och provar skidhjälmar under överinseende av mamma Martina Lindh.

– Vi har en sådan här åkmadrass och ska ut och åka i backarna, men behövde en hjälm också, säger Martina Lindh.

För de som saknade åkdon var det dock sämre ställt.

– Nej, det har varit slut på pulkor i flera dagar, konstaterar butiksbiträdet Matilda Sedwin.

LÄS MER: Personalen larmar: Farlig trängsel på Zara i Göteborg

LÄS MER: Så många klassiska butiker förlorade Göteborg 2020

Hög efterfrågan på åkdon

Och hos kollegorna på Stadium var det samma besked. Utanför butiken står Magnus Andersson och släpper in folk och kontrollerar att inte fler vistas i butiken än vad som är tillåtet. En del av kunderna vänder dock i dörren efter att ha frågat efter pulkor.

– Nej, de är helt slut. Skidor har vi, men pulkorna har varit slut i flera dagar.

Samma besked ger Team Sportia. När GP tar kontakt med handlaren David Olsson, som har koll på Västsverige för SGN Sport Group där Team Sportia och Sportringen ingår, konstaterar han: ”Beträffande pulkor och snölek så har mer eller mindre alla butiker rensat det som fanns på hyllan.”

LÄS MER: Känslan är rätt – det var mer snö förr i Göteborg

LÄS MER: Då kan skidbackarna öppna i Göteborgsområdet

Friluftsintresse har gett sportbutiker skjuts

En faktor är att lagret på pulkor och andra åkdon inte är jättestort på grund av regionens få snödagar under året, förklarar han. Han konstaterar samtidigt att vintersäsongen är viktig för butikerna: ”Angående coronapandemin och handeln så kan man säga att vintern är nästan avgörande för många butiker.”

Med snövädret har det blivit en bra början på året: ”Starten på år 2021 blir betydligt ljusare än vad som förväntades.”

LÄS MER: Pandemilagen ett stort hinder för handeln

Även SGN Sport Groups vd, Lars Palmgren, förklarar att snövädret, men även folks ökade intresse för utomhusaktiviteter under corona, drivit på handeln för sportbutikerna.

– När folk velat hålla avstånd har friluftsaktiviteter ökat vilket betytt en ökad försäljning av de produkter som hänger ihop med det. Vi har ju inte alls varit drabbade som mode- och skohandeln.

Cyklar gick till exempel som smör i fjol när pandemin påverkade hela samhället, konstaterar han. Och fjolåret gick faktiskt bättre totalt sett för sportbutikskedjan.

– Vi ser en ökad försäljning totalt sett för 2020 jämfört med 2019, säger Lars Palmgren.

LÄS MER: Full fart i pulkabacken – när snön äntligen kom

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.