De allra flesta cyklarna tillverkas på fabriker i östra Asien. Arkivbild.
De allra flesta cyklarna tillverkas på fabriker i östra Asien. Arkivbild. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Snart slut på cyklar i butikerna

Pandemin stängde fabrikerna och förhindrade transporterna. Samtidigt har efterfrågan på cyklar växlat upp rejält. Nu kommer resultatet: cyklarna börjar ta slut.

ANNONS

Försäljningen av cyklar i Sverige har verkligen tagit fart, och flera återförsäljare vittnar om en ökad efterfrågan.

– I början av pandemin var det en normal cykelförsäljning, men sen har det fortsatt sälja bra även in i juni. Vi börjar få signaler om att vissa delar och även cyklar börjar ta slut hos leverantörer, säger Joakim Stenberg, vd på organisationen Cykelbranschen.

Stenberg betonar att det fortfarande finns cyklar kvar, men säger också att man får passa på nu om man vill ha en cykel.

Stängda gränser försvårar

De allra flesta cyklar produceras i Kina, Taiwan och i viss mån i Vietnam, alltså den region i världen där pandemin slog till först. Fabrikerna stängde i stor utsträckning och hela försörjningskedjor påverkades. De cyklar som väl kunde tillverkas hamnade på fraktskepp som ibland inte kunde komma fram till sin slutdestination, på grund av stängda gränser.

ANNONS

Fabrikerna har nu öppnat igen, men det löser inte problemet på kort sikt.

– Vi lägger våra beställningar år i förväg. Nu börjar cyklarna ta slut. Det är framför allt vissa delar man har problem med att få fram, säger Joakim Stenberg.

Och det är inte bara i Sverige det är svårt att få fram cyklar. Även internationellt finns samma problem.

– Det har gått så långt att tillgången inte följer med efterfrågan på de stora marknaderna, säger Jay Townley, erfaren konsult inom cykelvärlden, till Financial Times.

"Övergående problem"

När nu tillverkningsindustrin i Östasien i stort sett är tillbaka som vanligt väntar sig Cykelbranschen att lagren kommer att fyllas på.

– Jag ser det som ett övergående problem. Vi får verkligen inte hoppas att det blir något långvarigt, säger Joakim Stenberg.

TT: Är det någon specifik typ av cykel som det är extra stor brist på?

– Nej, det är en generell brist över hela linjen. Det fanns ett ganska bra lager med elcyklar tidigare men även de börjar ta slut, säger Joakim Stenberg.

Henning Eklund/TT

Fakta: Svenskarna cyklar allt mer

Siffrorna för 2020 har inte kommit än, men en genomsnittlig dag 2019 cyklade 1 miljon personer i åldrarna 6–84 år, eller 11 procent av befolkningen. (14 procent under sommarhalvåret och 9 procent under vinterhalvåret).

Dessa cyklade, en genomsnittlig dag, cirka 7 kilometer var, fördelat på 2,3 resor. En genomsnittlig cykelfärd var alltså lite drygt 3 kilometer.

Bland barn och ungdomar (6–24 år) cyklade 16 procent under en genomsnittlig dag, medan andelen i nedre medelåldern (25–44 år) var 13 procent och övre medelåldern (45–64 år) var 11 procent. För den äldsta åldersgruppen (65–84 år) är andelen endast 4 procent.

Tidigare har cyklandet minskat, men under 2019 bröts trenden och cyklandet ökade något.

Källa: Trafikverket

ANNONS