SJ gör stora förluster i Mälardalen. Arkivbild.
SJ gör stora förluster i Mälardalen. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

SJ slutar köra i Mälardalen: En kalldusch

SJ slutar köra regionaltåg i Mälardalen. Det drastiska beskedet gav bolaget på fredagen. Ett beslut som väcker starka reaktioner.
– En kalldusch. Jag utgår ifrån att regeringen som ägare agerar och sätter stopp för det här, säger trafikregionrådet i Region Stockholm, Kristoffer Tamsons (M), till TT.

ANNONS

Verksamheten blöder. Därför slutar SJ att köra regionaltåg i Mälardalen. Det statliga tågbolaget säger upp avtalet i förtid och slutar därmed att trafikera regionaltågen i Mälardalen från september i år, enligt ett pressmeddelande.

Enligt SJ närmar sig den upphandlade trafiken i regionen en förlust på en halv miljard kronor. Detta på grund av uteblivna biljettintäkter och ingen ekonomisk kompensation från regionerna för att hålla trafiken i gång.

Färre avgångar

Om SJ:s besked blir verklighet så återstår bara långfärdstågen för pendlarna i Mälardalen, vilket innebär betydligt färre avgångar, färre stopp och utan synkning med kollektivtrafiken.

Kristoffer Tamsons anser att beslutet kommer att få allvarliga konsekvenser för hela Mälardalsregionen.

ANNONS

– En stor del av pendlingsmöjligheterna för dem som behöver pendla över länsgränserna skulle mer eller mindre försvinna. Det skulle innebära att möjligheterna att leva och bo i Mälardalen kraftigt skulle försämras, säger han.

Han tycker också att det är uttryck för hyckleri när statens eget bolag är först med att kasta in handduken av ekonomiska skäl, samtidigt som kraven från regeringen på regionerna att upprätthålla god trafik under pandemin är hårda.

Söker kompensation

– I över ett års tid har vi blivit anmodade och instruerade av staten att vi i regionerna ska köra med våra regionala trafikbolag i full trafik och mer därtill och utan fullgod kompensation, säger Tamsons.

Han är också styrelseordförande i Mälardalstrafik, som SJ förhandlat med under lång tid, förhandlingar som enligt SJ inte lett någonstans, varför bolaget nu säger upp avtalet.

– Precis som kollektivtrafiken och regionerna söker någon typ av kompensation från regeringen för att kunna upprätthålla trafiken, så behöver vi också hitta nån typ av kompensation för att kunna upprätthålla trafiken, säger SJ:s vd och koncernchef Monica Lingegård till TT.

Bättre avtal

– Vi har ensamma ansvarat för trafiken i Mälardalen och har upprätthållit den men med väldigt stor förlust. Vi har kommit till ett läge där förhandlingar (med Mälardalstrafik) inte lett till någon ekonomisk kompensation och då behöver jag ta ansvar och säga upp avtalet, säger hon.

ANNONS

Förhoppningen är att det ska sätta tryck på regionerna för att få fram ett bättre avtal. Några pengar från staten är inte att förvänta sig, enligt Lingegård.

– Jag tror kanske möjligen att Kristoffer Tamsons blandar ihop SJ, regeringen och staten. SJ är ett statlig ägt bolag. Vi har inga offentliga medel som vi lever på. Våra intäkter kommer från våra resenärer. I det här fallet uteblir intäkterna och vi får ingen kompensation från regionerna, säger Monica Lingegård.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ville på fredagen inte kommentera saken.

Owe Nilsson/TT

Olle Lindström/TT

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm. Arkivbild.
Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm. Arkivbild. Bild: Simon Rehnström/SvD/TT
Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ. Arkivbild.
Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT
ANNONS