Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Sjöfartsverket får 300 miljoner för att täcka coronaförluster

Sjöfartsverket har drabbats hårt när rederiernas persontrafik i princip har stannat av under coronakrisen. Därför har regeringen tillsammans med Liberalerna och Centerpartiet beslutat att stötta Sjöfartsverket med 300 miljoner kronor för 2020.

Coronakrisen har drabbat Sjöfartsverket hårt. Intäkterna som består av farledsavgifter och lotsavgifter har sjunkit dramatiskt under våren då framförallt persontrafiken störtdykt, särskilt mellan Sverige och Finland. Godstrafiken har också minskat en del men inte alls lika mycket.

Eftersom Sjöfartsverket i inte kan spara in på sina verksamheter uppvaktades regeringen och samarbetspartierna L och C som nu enats om att täcka det beräknade intäktsbortfallet för i år med 300 miljoner kronor. Beslutet kommer att offentliggöras under måndagen.

LÄS MER: En Danmarksresa under pandemin – ödslig men för vissa nödvändig

Helena Gellerman (L), trafikpolitisk talesperson menar att alternativet till regeringsstödet hade varit att höja farleds- och lotsavgifterna, något som hade försämrat Sveriges konkurrenskraft.

Helena Gellerman (L), trafikpolitisk talesperson för Liberalerna och riksdagsledamot från Västra Götalands län.
Helena Gellerman (L), trafikpolitisk talesperson för Liberalerna och riksdagsledamot från Västra Götalands län.

– Med tillskottet på 300 miljoner så säkerställer vi tjänsterna för godsflödet och beredskapen till sjöss 2020 samtidigt som Sjöfartsverket kan undvika att höja fartygs- och lotsavgifterna kraftigt. Avgifternas nivå är viktig för Sveriges konkurrenskraft inom sjöfarten, säger Helena Gellerman (L).

Hon tillägger att de 300 miljonerna är det beräknade behovet utifrån situationen just nu, men att det kan komma fler åtgärder senare beroende på utvecklingen framöver.

– Det finns ju fortfarande reserestriktioner som sätter stopp för passagerartrafiken och tittar du på trafiken mellan Sverige och Finland har de flesta ställt sina båtar, men vi hoppas att restriktionerna ska kunna lyftas snart, säger Helena Gellerman.

Sjöfartsverket har många fasta avgifter och ska bland annat upprätthålla beredskapen för flyg- och sjöräddningen, samt se till att samtliga farleder, slussar och lotsstationer är tillgängliga dygnet runt under årets alla dagar så att godsflödet till och från Sverige säkras.

Eftersom Sjöfartsverket är ett affärsdrivande verk sätter de prislappen för farledsavgifter och lotsavgifter för att täcka sina kostnader.

Sjöfartsstöd på remiss

Ett annat stödförslag som just nu är ute på remiss är ett tillfälligt anpassat sjöfartsstöd som riktar sig till rederierna och där syftet är att de ska kunna behålla sin personal trots kraftigt minskad persontrafik.

Förslaget innebär att sjöfartsstödet tillfälligt anpassas till att även gälla sjömän anställda på fartyg som tas ur trafik. Enligt Helena Gellerman (L) kan ett beslut komma under juni månad.

LÄS MER: Stena Line och Rolfs buss redo att köra igång

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.