Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ola Serneke och GP:s ekonomikrönikör Per Lindvall. Bild: Anders Ylander/GP
Ola Serneke och GP:s ekonomikrönikör Per Lindvall. Bild: Anders Ylander/GP

Per Lindvall: Sernekes trovärdighet är körd i botten

”Välkommen tillbaka Bagdad BOB…Om jag är Ola [Serneke] så är du Donald Trump”. Detta citat från Placeras aktierforum har alla förutsättningar att bli en svensk klassiker. Det är lite som en serieteckning där boxaren tar i så mycket att han knockar sig själv.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Vem är det egentligen som är Bagdad BOB och Donald Trump i denna konversation, kan man undra? Det vill säga de två mest kända stereotyperna för framställning av den gränslösa lögnen. Och detta fenomen speglar tyvärr allt för väl vår nutida ekonomi, och då inte minst på kapital- och aktiemarknaden, där säljandet är så långt mycket viktigare än leveransen. Serneke har tyvärr hört till hårdsäljarna.

Trovärdigheten i botten

Att bolaget Serneke i sitt pressmeddelande, där de bekräftar att det är bolagets VD och huvudägare som ligger bakom citatet ovan, avslutar med orden ”ärlighet är ett av våra kärnvärden”, gnuggar de bara ytterligare grovsalt i det öppna såret.

Trovärdigheten för bolaget Serneke och dess företrädare har nått en ny bottennivå. Hur företaget dess högste företrädare och dess styrelse, som har den formella makten att flytta om stolarna i ledningen, ska ta sig ur denna situation och återvinna denna eroderade trovärdighet är inte helt lätt att svara på.

LÄS MER: Ola Serneke bekräftar inläggen – styrelsen tillsätter utredning

Nu behöver Serneke och dess ledning ligga lågt, kapa säljsnacket fokusera på leveransen.

Börja med att visa att bolaget kan leverera en rörelsemarginal i nivå med konkurrenterna, innan ni målar upp att ni ska ta på ledartröjan för branschen.

LÄS MER: Ekonomen om Ola Serneke: Han är ”rökt” som vd

Bygg klart Karlatornet

För när Skanskas svenska entreprenadrörelse når en rörelsemarginal på 3 procent för de första nio månaderna i fjol kom Serneke in på minus. Det är knappast den vägen som man bygger ”nytt SKANSKA” eller visar att marginalmålet på 5 procent, som man aldrig varit i närheten av under sin tid som börsföretag, är något annat än just snack.

LÄS MER: Erik Selin om Sernekes agerande: ”Väldigt dumt”

För om företaget Serneke kan visa att det kan leverera på sin hemmamarknad, så kan man också med trovärdighet måla upp att man även kan lyckas med Serneke International. Att göra det omvända, som man har gjort, framstår annars bara mest som prat och vilseledande manövrar.

Visa också att ni kan få upp Karlatornet innan ni börjar räkna hem vinsterna. Visa samtidigt att ni kan stå för era åtaganden och göra rätt för er gentemot de bostadsrättsköpare som lockades in i detta jätteprojekt, som allt för länge har haft lerfötter.

Kort och gott visa på lite verklig verkstad. Då behövs vare sig snack eller chattforum.