SAS nya "spökbolag" har ännu inga flygplan, personal eller piloter, men kallas internt för Airstair 4 A/S, uppger källor till Expressen.
Bolaget har redan tecknat ett flerårigt avtal med den danska motsvarigheten inom LO, Flyvebranschens Personale Union, som har piloter och kabinpersonal bland medlemmarna.
SAS vd Rickard Gustafson skriver i en kommentar i kvartalsrapporten:
– Vi har undertecknat ett avtal med den danska fackföreningen FPU, anpassat för framtida regional produktion. Avtalet uppfyller kraven på att förlägga regional produktion med medelstora flygplan till Skandinavien, med personal anställd i Skandinavien på skandinaviska villkor, skriver han.
LÄS MER:SAS vinner miljardavtal med norska försvaret
Planerar att stycka SAS
Enligt Expressen har det nuvarande SAS planer på att stycka det befintliga bolaget, för att klara den hårda konkurrensen från lågprisaktörerna i branschen.
SAS redovisar en förlust före skatt på 1 087 miljoner kronor från november till januari för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Förlusten för samma period i fjol var 576 miljoner kronor.
Däremot ökade intäkterna till 9 707 miljoner kronor, mot 9 405 miljoner kronor för samma period i fjol. En ökning med nära 100 000 passagerare låg bakom intäktsökningen.
LÄS MER:Flyg och far med SAS genom åren
Rickard Gustafson oroas över effekterna av coronaviruset, som tvingat SAS att ställa in flygningar till Fastlandskina, vilket motsvarar ett intäktsbortfall på cirka 200 miljoner kronor under februari och mars.
– Utbrottet av covid-19 tillför ytterligare oro för en ekonomisk avmattning som kan påverka efterfrågan negativt, skriver Rickard Gustafson.