Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

SAS fryser nu också Eurobonus-poängen. Bild: Pontus Lundahl/TT
SAS fryser nu också Eurobonus-poängen. Bild: Pontus Lundahl/TT

SAS fryser Eurobonus-systemet i coronakrisen

Flygbolaget SAS fryser sina samarbetsavtal och Eurobonuspoängen under coronapandemin. Det går alltså inte att byta eurobonuspoäng mot andra varor, så länge krisen pågår.

SAS har samarbetsavtal med en rad aktörer som Coop, Fortum, Synoptik och en rad hotellkedjor, där man kan samla poäng för bonusresor och andra förmåner.

Nu går inte det längre.

LÄS MER: SAS varslar nära hälften av alla anställda

LÄS MER: Sena återbetalningar för resor granskas

– Som en följd av coronapandemin har SAS blivit så hårt åtgånget att vi i princip inte har något efterfrågan på resor överhuvudtaget. Det innebär att SAS har fått varsla 5 000 anställda och pausa de flesta delar av vår verksamhet. Det påverkar också de samarbeten vi har som med Coop, till exempel, säger Karin Kyllerman, kommunikatör på SAS.

SAS har för närvarande satt den samarbetsverksamheten på paus.

– Vår ambition är att så fort vi kommer igång och börjar flyga igen snart, så kan det här samarbetet återupptas så fort det bara går, säger Karin Kyllerman.

För dem som har ett SAS Eurobonus kreditkort fungerar det som vanligt, står det på SAS hemsida.

SAS erbjuder Eurobonusmedlemmar ett förlängt medlemskap på grund av det uppkomna läget.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.