Elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd och det drar ström att hålla värme i kupén om man blir stående.
Elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd och det drar ström att hålla värme i kupén om man blir stående. Bild: Adam Ihse/TT

Så slår snön och vinterkylan mot elbilarna

Flera elbilar blev stående utefter vägarna i snöovädret i södra Sverige i veckan sedan batterierna tagit slut. Hur bra är egentligen elbilarna när vädret levererar en köld- och snösmocka?

ANNONS

Allt fler svenskar kör elbilar. Utvecklingen går fort. I oktober var 23 procent av de totala nyregistreringarna rena elbilar. Uppmärksamheten kring elbilar är naturlig.

– Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fossilbränslebil har säkert också fastnat, konstaterar Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.

Han antyder att elbilar i snödrivorna kan låta som ett större problem än det verkligen är. Samtidigt är det ingen tvekan om att kyla och snö minskar elbilarnas räckvidd.

En tredjedel kortare räckvidd

– Mellan tummen och pekfingret har en elbil i genomsnitt en tredjedel kortare räckvidd när det är kallt, säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på tidningen Elbilen i Sverige.

ANNONS

Bilen drar mer ström då kylan påverkar batteriet, däckens friktion ökar mot snön, luften blir tjockare och ger ökat luftmotstånd och el går åt till värmen i kupén.

– 40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder.

Han tillägger:

– Det finns inte större risk att bli strandsatt om du kör en elbil än om du kör en bensinbil. En van och påläst elbilsägare löper sällan sådana här risker.

– Jag vet att när man kör elbil på vintern så går det mer ström och saker kan hända på vägen. Därför måste man alltid ta höjd för det och ladda lite mer än vad man behöver.

Säkrare i vinterväglag

Sandberg konstaterar att det är tuffare att köra elbil på vintern, det vill han inte sticka under stol med. Samtidigt har elbilen fördelar i vinterförhållanden.

– Elbilen är betydligt säkrare på vintern för det är lättare att kontrollera antispinnsystemen med en elmotor.

Och det finns det en annan aspekt när man blir stående i en bilkö under lång tid.

– Jag sitter hellre fast i en bilkö i en elbil än vad jag gör i en bensinbil på grund av utsläppen från avgasröret. Det har hänt olyckor med kolmonoxidförgiftning.

ANNONS

En skillnad mellan bensinbilar och elbilar är möjligheten att komma i gång om tanken eller batteriet tömts. Har du en bensinbil räcker det med en reservdunk. För elbilen är det inte lika lätt.

– En möjlighet är att koppla en sladd från en elbil till en annan för att hjälpa varandra att återmata ström. Det finns redan hos några fabrikanter men om tre år kommer alla ha det, säger Stefan Pettersson.

Han framhåller att problemen med elbilar som fastnar i snön till viss del kan vara övergående.

Går ner i pris

– Batterierna går ner i pris. Det innebär att du för samma pris snart kan få en bil med större batteri. Det i sin tur ger längre räckvidd och då kommer vi att se mindre av det här problemen.

Pettersson vill sätta in frågan i ett större perspektiv.

– Vi har ett klimatproblem. Bensinbilar är inte ett alternativ. Alternativen är något annat varav elfordon är den mest rimliga möjligheten till ett rimligt pris. Då måste vi ge oss tid till att lära oss att hantera det, också när det är kallt.

'Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fosilbränslebil har säkert också fastnat', säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE.
"Men jag skulle inte bli förvånad om man lägger fokus på att elfordonen blivit stillastående i kylan. En och annan fosilbränslebil har säkert också fastnat", säger Stefan Pettersson, enhetschef för elektromobilitet vid forskningsinstitutet RISE. Bild: Adam Ihse/TT
'40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder', säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige.
"40 procent av dem som kör elbilar i dag har inte kört i snö och kyla tidigare. Det har sålts så mycket elbilar den senaste tiden att det vi nu såg i södra Sverige var många elbilisters första erfarenhet av rejält vinterväder", säger Fredrik Sandberg, chefredaktör på Elbilen i Sverige. Bild: Adam Ihse/TT

Fakta: Att maximera räckvidden vid kyla

Så maximerar du elbilens räckvidd

• Ladda fram till avfärd – ett varmt batteri är effektivare än ett kallt.

• Värm upp bilen före start – slå på värmaren under tiden som bilen laddas. Då används energin från elnätet.

• Parkera inne eller under tak – ett uppvärmt garage är bäst eftersom batteriet då är varmt direkt från start.

• Borsta bort snö och is – borsta av hela bilen så noga du kan.

• Använd sätes- och rattvärmare hellre än kupéfläkten – full värme i kupén drar väldigt mycket kapacitet från bilens batteri.

• Kontrollera däcktrycket ofta – dåligt däcktryck ger ökat motstånd och med det ökar energiförbrukningen.

• Anpassa körstilen efter väglaget – sträva efter att hålla en jämn hastighet och undvik kraftiga accelerationer och hårda inbromsningar.

• Minska hastigheten – starta din resa tidigare och sänk hastigheten. Att sänka hastigheten kompenserar ofta den räckviddsförlust som kylan ger.

• Undvik oplogade vägar – håll dig till de större vägarna som oftare är fria från snö och modd.

• Försök hålla kupén torr – sparka av skorna innan du sätter dig i bilen för att undvika att släpa in snö.

• Underhållsladda vid korta stopp – ladda din bil medan du t ex handlar, så hjälper du batteriet att hålla rätt drifttemperatur. Det bidrar till ökad räckvidd. Passa på att värma bilen medan den står på laddning.

Källa: Bilbolaget och Elbilen i Sverige

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS