Tranzero Initiative. Så kallas samarbetet som de fyra bolagen presenterade på torsdagseftermiddagen. Orosmolnet som lett fram till klimatsatsningen är inte litet, och det består av koldioxid: 55 000 ton. Det är vad en miljon landtransporter släpper ut varje år, på väg till och från hamnen.
– Vi har ett stort ansvar i att driva på en förändring för att transporterna ska ske miljövänligt. Det handlar om att göra skillnad här och nu, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB, och fortsätter:
LÄS MER:Så kommer Göteborgs hamn att se ut i framtiden
– Vi spänner dessutom bågen och inkluderar sjöfarten i den här satsningen.
Satsningar på minskade utsläpp har ju gjorts tidigare, vad är skillnaden nu?
– Det nya tänket är att vi inser att transportflödena inte är isolerade från allt annat. Det är väldigt unikt, och episkt, att få till ett samarbete mellan fyra bolag med globala intressen, säger Elvir Dzanic.
Analyserar en miljon transporter
Den miljon transporter som står för utsläppen analyseras noggrant ner på nivåer av enskilda fordon och sträckor. Man har också satt upp ett konkret mål. Utsläppen ska minskas med 70 procent till 2030.
– Det känns väldigt bra. Vi behöver just konkreta initiativ som går att följa och mäta, säger Martin Lundstedt, vd för Volvokoncernen.
LÄS MER:Containrar till hamnen ska bli som paket på posten
Bränslesatsning ska motivera
För att snabba på övergången till gröna bränslen kommer man nu lägga fokus på två områden. Det handlar dels om att bygga upp en grön infrastruktur med tillgång till fossilfria bränslen i hamnområdet. Men det krävs också att de ansvariga kunderna investerar i fordon och utrustning som drivs av el, vätgas, biogas, HVO eller andra fossilfria bränslen.
– Vårt uppdrag är att visa Sverige att produkterna finns och kan löna sig, så att kunderna byter till sådana lösningar. Samtidigt får man bygga upp infrastrukturen steg för steg, säger Martin Lundstedt.
LÄS MER:Så kan större fartyg i Göteborgs hamn ge tusentals jobb
Konkurrenterna samarbetar
Samarbetat innebär att konkurrenterna Volvo och Scania nu för ovanlighetens skull ska samarbeta mot ett gemensamt mål.
– Dagens situation gör att vi måste jobba på nya sätt, och då måste vi kunna kroka arm även med våra konkurrenter. Det blir en annan styrka, jämfört med om alla skulle springa åt olika håll, säger Martin Lundstedt.
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.