Så mycket kostar det att leasa 14 populära bilar

Priskriget på bilar gör dig som konsument till vinnare. I flera fall är kostnaden för privatleasing halverad, visar en kartläggning av GP.s motorexpert Julia Brzezinska. Allra hetast just nu är Polestar 2 som prissänkts med över 4 500 kronor i månaden.

ANNONS
|

Det finns fler bilar än intressenter just nu. Dels kommer många leasade bilar tillbaka i år och erbjuds på nytt med så kallad “begagnat-leasing” och samtidigt sitter handlarna på stora lager av nya bilar de vill bli av med. Med andra ord kan det många gånger löna sig att leasa framför att köpa just nu.

Det finns många fördelar med privatleasing för den som vill ha ett tryggt bilägande med förutsägbar månadskostnad. För några år sedan blev vi bortskämda med riktigt låga leasingpriser som låg på 2 000-3000 kronor i månaden. Men även om indragen klimatbonus och högre räntor har gjort att priserna gått upp en aning så visar vår genomgång att tillverkarnas priskrig spelar konsumenterna i handen.

ANNONS

Fördelarna med leasing

Privatleasing brukar som sagt sällan vara det allra billigaste sättet att ha bil – eftersom det oftast är det långsiktiga ägandet som lönar sig i längden. Men i dessa osäkra tider där framförallt privatkonsumenterna är avvaktande mot elbilar, samtidigt som biltillverkarna behöver uppnå sina säljmål, finns det chanser att göra goda affärer.

Fördelen med privatleasing är att du får en fast månadskostnad (om räntan inte är rörlig förstås) där allting ingår samtidigt som du slipper oroa dig för bilens värdeminskning och framtida försäljning.

De allra flesta hyresavtalen löper på 36 månader men det finns också en hel del kortare hyreskontrakt på 12-24 månader, samt avtal med flexibel uppsägning på en månad – men för den extra friheten får man räkna med högre månadsavgifter.

Undvik ”normalt slitage”-fällan

Många erbjudanden kan se billiga ut – men ta då med i kalkylen att det tillkommer kostnad för vinterdäck, försäkring och skatt också. I de billigaste lockerbjudandena ingår oftast en kortare körsträcka på 1 000 mil per år. Därför är tipset att räkna på hur mycket du faktiskt kör och då hellre avtala om en längre körsträcka på 1 500 mil från början istället för att betala för dyra övermil i efterhand (som inte sällan kostar 10-20 kronor extra per mil).

ANNONS

En annan sak som är bra att kolla upp och känna till på förhand för att undvika dyra räkningar vid återlämnandet, är vad som avses med normalt slitage efter tre års hyra. MRF (Motorbranschens riksförbund) har tagit fram en bra privatleasingguide på sin hemsida där det finns tydliga riktlinjer för hur många stenskott, smårepor och fälgskrap som anses falla inom ramen för normalt slitage.

Det går att hitta erbjudanden direkt via biltillverkarnas hemsidor – men de flesta och de bästa kampanjerna brukar handlarna stå för. Enklaste sättet att hitta aktuella kampanjer är att ställa in “privatleasing” i sökurvalet bland Blockets bilannonser.

7 saker att tänka på när du ska leasa bil

1. Räkna på hur många mil du kör

I de billigaste privatleasing-kampanjerna ingår 1 000 fria mil per år. Det kan låta mycket, men det räcker oftast med att du gör någon eller några långresor en månad så har du snabbt överskridit detta. Gör därför en realistisk kalkyl på hur mycket du kommer köra per år. Kör du mer än vad som avtalats får du betala runt 10-20 kronor per övermil.

Tips: Kolla upp priset för övermil och räkna på hur mycket du kör, välj körsträcka därefter.

2. Vinterdäck

I de flesta erbjudandena ingår inte vinterdäck i leasingpriset. Vanligen kostar de 200-800 kronor extra per månad beroende på däckdimension – elbilsdäck och större dimension är vanligen dyrare. Ta med det i din kalkyl. Att lägga till vinterdäck till privatleasingen kan kännas smidigt, men här finns det pengar att spara för den som köper vinterdäcken själv och sedan säljer dem efter leasingperiodens slut.

3. Jämför försäkring och räkna på skatt

Försäkringskostnaden skiljer sig jättemycket mellan olika bilar och försäkringsbolag. Ring runt till flera bolag, jämför och förhandla.

4. Kolla upp vad som menas med normalt slitage

I leasingavgiften ingår normalt slitage såsom smårepor, men däremot inte bucklor, rejäla fälgskrap och onormalt däckslitage. Fråga därför vad som gäller innan så att du inte får en obehaglig räkning den dagen bilen ska återlämnas.

5. Fast eller rörlig ränta, överlåtelse och uppsägning av avtal i förtid.

Många leasingtagare fick sig en smärre chock när månadsavgifterna gick upp i samband med att räntorna steg för något år sedan. Kolla därför upp vad som gäller i det avtal du funderar på. Vissa leasingavtal har fast ränta, andra har rörlig ränta. Kolla även upp om avtalet går att överlåta samt vad som gäller om du skulle vilja säga upp avtalet på förhand.

6. Ta reda på vad som ingår i priset

En del erbjudanden kan se lockande ut, men då ingår sannolikt inte lika mycket i avgiften. Se till att du jämför avtal med lika stort antal fria mil. I de flesta upplägg ingår service idag, däremot inte vinterdäck, skatt och försäkring. Ha med det i budgeten när du jämför olika bilmodeller och drivmedel.

7. El, hybrid, diesel eller bensin?

Det kan skilja väldigt mycket i skatt och drivmedelskostnader mellan olika drivmedel. En elbil har låg årsskatt på 360 kronor och väldigt låga driftkostnader om man kan ladda bilen billigt hemma eller på jobbet. Årsskatten hos vanliga hybrider ligger runt 3 000-4 000 kronor per år och de har också lägre förbrukning än vanliga bensin- och dieselbilar – som ofta har en årsskatt på 7 000 kronor och uppåt.

Så mycket kostar det att leasa sju populära elbilar

En Tesla Model Y.
En Tesla Model Y. Bild: Pressbild: Tesla

1. Tesla Model Y RWD

Månadskostnad: 8 495 kr

Batteri 75 kwh

Räckvidd på el: 45,4 mil WLTP

Fria mil per år: 1500

Avtalstid 36 månader

Här ingår allt: service, skatt, försäkring och vinterdäck

Rörlig eller fast ränta: Fast ränta

Kommentar: Sveriges mest sålda elbil. Den är väldigt rymlig med smidigt laddnätverk. Snabb acceleration och infotainmentsystem i toppklass men å andra sidan inte den mest förfinade bilen i form av interiör och komfort. I detta pris ingår allt.

<strong id="strong-5a8df556cb77c8ad921ca5618a817e7e">Polestar 2.</strong>
Polestar 2. Bild: Pressbild: Polestar

2. Polestar 2 Single engine Standard Range

Månadskostnad: från 4 629 kronor.

Batteri: 69 kwh

Räckvidd på el: 42-44 mil WLTP

ANNONS

Fria mil per år: 1 500

Avtalstid: 24-48 mån

Ingår: Service ingår men vinterdäck tillkommer för 636 kr/mån samt skatt och försäkring.

Fast ränta.

Kommentarer: Riktigt bra kampanj! Polestar har inte sålt så många bilar i år och måste verkligen få fart på sin försäljning. Polestar 2 är förvisso en fem år gammal bil, men den känns fortfarande fräsch. Detta är tveklöst “the drivers choice”. Ligger fint på vägen men är något trång som familjebil på grund av trångt baksäte och bagageutrymme.

3. Renault Mégane e-tech

Månadskostnad: 4 300 kronor

Batteri: 60 kwh

Räckvidd på el: 40 mil WLTP

Fria Mil per år: 1 000 mil

Avtalstid 36 månader

Ingår service, resten tillkommer. Det finns en hel del olika kampanjer på denna bil på Blocket.

Rörlig ränta

Kommentarer: Ett mycket prisvärt, körglatt och kompakt elbilsalternativ med bra infotainmentsystem. Värt att kika närmare på för den som inte behöver så stor bil.

En blå Volvo EX30.
En blå Volvo EX30. Bild: Pressbild: Volvo Cars

4. Volvo EX30 Single Motor

Månadskostnad: 4 995 kronor

Batteri 51 kwh

Räckvidd på el: 33,7 mil WLTP

Fria mil per år : 1000 mil

Avtalstid: 36 månader

Service ingår men skatt, vinterdäck och försäkring tillkommer.

Rörlig ränta

Kommentarer: Volvos senaste lilla elbilstillskott, minimalistisk förarmiljö och stor portion körglädje. Modernt googlebaserat infotainmentsystem. Jättelitet baksäte. Finns versioner med större batteri och längre räckvidd också, men de är mycket dyrare att leasa än Polestar 2.

ANNONS
Nissan Ariya.
Nissan Ariya. Bild: Jay McNally\\nMcNally Multi Media

5. Nissan Ariya

Månadskostnad: 5 500 kronor.

Batteri 63 kwh

Räckvidd på el: 40,4 mil WLTP

Fria mil per år: 1 500

Avtalstid: 36 mån

Här ingår endast service, det tillkommer alltså avgift för vinterdäck, skatt och försäkring som lär addera ungefär en tusenlapp extra i månaden.

Rörlig ränta.

Kommentarer: Nissans stora familjesuv har hamnat i skuggan av Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq. Den känns påkostad och är trevlig att köra och erbjuds även i en fyrhjulsdriven version med större batteri som kostar från 6 500 kronor i månaden. Kostar ungefär lika mycket att privatleasa som Volkswagenkonkurrenten ID 4.

6. Cupra Born

Månadskostnad: 4 300 kronor.

Batteri: 58 kwh

Räckvidd på el: 38-42 mil WLTP

Fria mil per år: 1 500

Avtalstid: 36 mån. Det finns även kortare avtal på 12-24 månader.

Ingår: Här finns olika erbjudanden i vissa ingår service och vinterdäck i andra inte.

Rörlig ränta.

Kommentarer: Cupra är ett systermärke till Volkswagen. Born är en bil i Golfstorlek som är ett alternativ till ID.3 – den är för tillfället bättre prissatt än ID.3. Bra erbjudande!

7. Toyota Bz4x

Månadskostnad: 5 995 kronor

Batteri: 64 kwh

Räckvidd på el: 43 mil WLTP

ANNONS

Fria mil per år: 1 500

Avtalstid: 36 mån

Service ingår. I vissa erbjudanden ingår vinterdäck och i andra inte, då kostar de cirka 600 kronor i månaden, så det lönar sig att leta runt bland erbjudandena.

Fast ränta

Kommentarer: Skandalomsusad elbil som inte kommit så långt som den ska. Toyota har nu programmerat om bilen så den kommer längre och sparar mindre energi i den så kallade dolda energireserven. Konkurrent till Volkswagen ID 4 och Tesla Model Y.

Så mycket kostar det att leasa sju populära laddhybrider och hybrider

Modellen Lynk & Co 01.
Modellen Lynk & Co 01. Bild: Anders Wiklund/TT

1. Modell: Lynk & Co 01

Månadskostnad: 6 000 kronor

Fria mil per år: 1 500 mil

Avtalstid: Flexibel med en månads uppsägningstid

Ingår: Allt, service, skatt, försäkring och vinterdäck.

Fast ränta

Kommentar: Det tveklöst mest prisvärda och flexibla leasingupplägget (en månads uppsägningstid) för en bil i den storleksklass som dessutom har laddhybridteknik. 01 är systerbil till Volvo XC40. Båda modellerna har några år på nacken. 01 är en mycket välutrustad bil för familjen, med räckvidd på upp till 6,9 mil på el. Lynk & Co 1 är dock kända för att historiskt ha haft dålig service.

2. Mazda CX-60 PHEV AWD

Månadskostnad: 6 570 kronor

Fria mil per år: 1 500 mil

Avtalstid: 36 månader

Service ingår, därtill tillkommer kostnader för skatt, försäkring och vinterdäck.

ANNONS

Rörlig ränta

Kommentar: Mazda brukar kallas Japans svar på BMW. Denna nya familjesuv är riktigt trevlig att köra och med laddhybridtekniken kommer den upp till sex mil på el. Går att få med dragkrok.

Nissan Qashqai.
Nissan Qashqai. Bild: Nissan

3. Nissan Qashqai e-Power

Månadskostnad: 4 400 kronor

Fria mil per år: 1 500

Avtalstid: 36 månader

Endast service ingår, lägg där till vinterdäck för cirka 300 kronor i månaden samt en årsskatt på 6 000-7 000 kronor, samt försäkring.

Rörlig ränta

Kommentar: En bil som fått ett ordentligt lyft i senaste generationen. Denna bil kör på el men drivs av bensinmotor, en teknik Nissan kallar E-power. Tyvärr är den törstigare än vanligare hybrider och detta återspeglas både vid bensinpumpen och på årsskatten som ligger runt 6 000 kronor. Erbjuds även som mildhybrid då börjar leasingen på 3 800 kronor i månaden.

Renaults modell Austral.
Renaults modell Austral. Bild: Thibaud

4. Renault Austral Hybrid

Månadskostnad: 4 200 kronor

Fria mil per år: 1 500

Avtalstid: 36 månader

Endast service ingår. Lägg till vinterdäck för cirka 500 kronor i månaden samt försäkring och en årsskatt på 3 600 kronor.

Rörlig ränta.

Kommentarer: Renault har verkligen gjort ett lyft på sistone. Förarmiljön är toppmodern med ett riktigt bra Googlebaserat infotainmentsystem. Bra utrymmen, komfort och även ganska trevlig att köra. Som en budgetversion av Volvo XC60.

ANNONS

5. Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid Active

Månadskostnad: 4 800 kronor

Fria mil per år: 1 500

Avtalstid: 36 månader

Endast service ingår, vinterdäck kan läggas till för 560 kronor och försäkring för cirka 470 kronor per månad, samt en årsskatt på 3 000-4 000 kronor.

Fast ränta.

Kommentarer: Corolla Cross är en riktigt trevlig suv i bra storlek som baseras på storsäljaren Corolla. Den snåla hybriddriften ger låg väldigt förbrukning och årsskatt, jämfört med bilar med vanliga förbränningsmotorer.

6. Kia Ceed SW Plug in hybrid

Månadskostnad: 4 800 kronor

Fria mil per år: 1 000

Avtalstid: 36 mån.

Endast service ingår, lägg till en knapp en tusenlapp för vinterdäck och försäkring, samt en låg årsskatt på 360 kronor.

Fast ränta.

Kommentarer: Detta är både en storsäljare och testvinnare med upp till fem mils körning på el – men vidare sinnlig och körglad är den inte. Däremot förnuftig och bränslesnål med låg skatt.

7. BMW 225xe Active Tourer

Månadskostnad: 4 995 kronor

Fria mil per år: 1 000

Avtalstid: 36 mån.

Endast service ingår, lägg till en knapp tusenlapp för vinterdäck och försäkring, samt en låg årsskatt på 360 kronor.

Rörlig ränta.

Kommentarer: En gång ansågs detta vara en pensionärs-BMW. Men i sin senaste generation har den blivit riktigt underhållande och tuff. En underbar laddhybrid i mellanstorlek med upp till åtta mil räckvidd på el. Här får du BMW:s körglädje paketerad i en komfortabel och praktisk upphöjd kaross.

ANNONS

LÄS MER:Recension av Lexus LBX (FWD)

LÄS MER:Cybertruck visas i Göteborg - här är de största nyheterna

LÄS MER:Recension av Dacia Sandero Stepway

LÄS MER:Här är Sveriges billigaste bil

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS