Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vad man använder vår insamlade data till kan skapa polarisering. ”Under valet i Indien kategoriserades personer baserat på sina elräkningar: hade man låga räkningar hade man förmodligen inte AC och därmed inte så hög inkomst. De med höga elräkningar riktade man sig till på ett annat sätt. Det är galet egentligen, hur mycket data som finns tillgänglig om oss”, säger Sukesh Kumar Tedla (mitten). Till vänster Richard Rydell och till höger Mahathi Poreddy, medgrundare och strategic advisor Bild: Lisa Thanner

Sökmotorn som ska vara fri från fördomar

Problemet med falska nyheter och missinformation på internet växer, och kan få svåra konsekvenser. Sukesh Kumat Tedla utvecklar ett verktyg för att motverka just detta, med hjälp av en sökmotor och inte minst blockkedjeteknik.

Det var i samband med Cambridge Analytica skandalen som Sukesh Kumar Tedla först började intressera sig för att kunna hitta information på nätet om vad som hade hänt och vad folk tyckte om det.

– Jag försökte hitta nyheter om Donald Trump och hur människor såg på det som hade hänt. Men det blev väldigt komplicerat och svårt att läsa igenom tiotusentals kommentarer, man får ingen överblick över vad folk tycker, och efter en vecka är allt borta och man går vidare, berättar han.

Saknade verktyg

Hans egna försök till research på internet ledde till insikten att han saknade ett bra verktyg för att ge en samlad bild av folks uppfattning i olika frågor, vilka är huvudfrågorna i de ämnen som diskuteras och vilken är den allmänna uppfattningen.

– Googlar du någonting så får du miljontals länkar, men du får inga direkta insikter. Det var där min idé om Unbiased föddes, att skapa en sökmotor som är oberoende och fri från fördomar, säger Sukesh, som snart invigde medgrundaren och strategiska rådgivaren Mahathi Poreddy i sin idé.

– När Sukesh först berättade om Unbiased tyckte jag att det verkade väldigt komplext, men såg snart visionen och ville omedelbart vara med på tåget och stötta. Sedan dess har vi även arbetat mycket med att förbättra konceptet, säger hon.

Kort sagt kan man säga att verktyget han utvecklat samlar data från olika plattformar, på samma sätt som Google eller en annan sökmotor. Sedan analyserar Unbiased informationen, och presenterar överskådliga insikter över vad som sägs i just det ämne användaren vill veta mer om.

– Vi behöver verktyg som kan visa en mer diversifierad opinion. Eftersom vi samlar in många människors röster, kan du få även den andra sidans åsikter, säger Sukesh Kumar Tedla.

– Googlar du någonting så får du miljontals länkar, men du får inga direkta insikter. Det var där min idé om Unbiased föddes, att skapa en sökmotor som är oberoende och fri från fördomar, berättar Sukesh Kumar Tedla. Bild: Lisa Thanner

Användaren av Unbiased kan vara både en vetgirig privatperson, eller ett företag som vill hålla koll på vad som sägs om dem på internet. Om man exempelvis vill veta vad som är aktuellt i en fråga, säg sjukvården i USA, söker användaren på de orden, och sökmotorn presenterar vad som diskuteras i ämnet, och hur människor ställer sig till det.

Kan inte dölja

– Du får alla insikter du behöver om vad som sägs i ämnet, presenterat på ett enkelt visuellt sätt. Hur många procent är positivt inställda till sjukvården, och hur många är negativa. För ett företag kan det vara svårt att hålla reda på allt som sägs om dem, på det här sättet får de en analys av vad deras kunder tycker. Både privatpersoner och företag får samma sökresultat, så ett företag kan inte dölja något, säger Sukesh Kumar Tedla, som menar att detta är en viktig tanke bakom sökmotorn.

– Visst kan det vara viktigt med personifiering av vad som visas för just dig på internet. Men det påverkar också vårat samhälle, och är en av anledningarna till att det i dag är så enkelt att sprida falska nyheter och missinformation.

Kan man vara säker på att man med hjälp av Unbiased kan avgöra vad som är sant eller falskt?

– Jag får ofta frågan. Men det handlar inte om att vi ska säga vad som är sant eller falskt, utan att ge folk verktyg att ta egna beslut om vad de ska tro på eller inte. Vi kan inte säga vad som är sant eller inte, då försöker även vi påverka.

I ungefär samma veva som Sukesh Kumar Tedla började fila på idén om Unbiased, började han även intresserad sig för blockkedjeteknik, eller blockchain. Det var även genom den tekniken han kom i kontakt med Richard Rydell, avdelningschef på IT-konsultföretaget Alten, där Sukesh började arbeta som blockchainkonsult. Richard Rydell gick så småningom in som rådgivare i Unbiased, vars teknik till stor del är byggd på just blockchain. En blockkedja är en sorts decentraliserad kedja av data, där alla i kedjan har tillgång till information från alla parter.

– Det finns många sätt att förhindra falska nyheter, och blockchain är ett av dem. Om du ser på internet i dag, så finns det ett fåtal stora spelare som äger mycket av datan och den är centrerad till dessa få bolag, som Google eller Amazon. Med tillräckligt mycket data kan du manipulera vem som helst. Men med blockchain lagras datan istället på många olika platser, säger Richard Rydell, och Sukesh fyller i:

Allt finns sparat

– Facebook till exempel har sin data i sitt eget förråd, om de vill kan de mixtra med den. Unbiased kan aldrig göra det, för att allt finns sparat i blockkedjan, allt vi gör är helt transparent.

Den som vill testa sökmotorn som resulterar i insikter istället för länkar får dock vänta ett tag till. I dag finns en betaversion av Unbiased, som testas på mindre grupper.

– Vi har inget publikt just nu, men planerar att lansera så fort vi löst finansiering för att kunna skala upp verksamheten. Vi letar efter någon som delar vår vision. Ny teknologi som denna utmanar många stora företag, vi letar efter någon som vill ta det steget med oss, säger Sukesh Kumar Tedla.

– Teknologin vi bygger kommer att lägga grunden för något stort inom en nära framtid, och jag tror att detta kommer att revolutionera sättet vi dagligen interagerar och kommunicerar med varandra, säger Mahathi Poreddy.

Unbiased

Grundades 2018 av Sukesh Kumar Tedla.

Unbiased består av tre delar, varav sökmotorn är den centrala delen.

Utöver sökmotorn, som presenterar resultat i form av insikter och diagram, snarare än genom länkar, har man även utvecklat en marknadsplats för data för företag som vill bygga algoritmer med hjälp av AI och maskininlärning. Med hjälp av blockkedjeteknik kan företagen se precis vem som kategoriserat all data, och när.

Unbiased kommer även att lansera en plattform för sociala medier, där innehållet är transparent tack vare blockkedjeteknik. Från plattformen kan man sedan dela sitt material direkt till sina andra sociala medier och få betalt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.