Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ny logistik i Nordstan för att spara miljö, cykla ut varorna till butikerna . Bild Stefan Berg Bild: Stefan Berg

Så ska lastbilstransporter nästan halveras i centrum

Halvtomma lastbilar korkar igen städer och kostar tid, miljö, hälsa och pengar. Nu inleds ett forskningsprojekt i Göteborg, lett av Volvokoncernen, där Nordstan blir experimentverkstad. Förhoppningsvis kan godstransporter till innerstaden minska med 40 procent.
– Huvudproblemet är att skåpbilar och lastbilar inte är fullastade, säger Cecilia Haraldsson på Volvokoncernen.

Växande städer i kombination med ökad näthandel innebär fler och fler varutransporter i innerstaden. Trenden är densamma i princip hela världen. Globalt ökade näthandeln med 20 procent 2018 jämfört med året innan.

För Göteborgs del finns dessutom ytterligare en aspekt. Trafiksituationen i staden kommer bli ännu mer ansträngd. De stora bygg- och infrastrukturprojekt som ska genomföras gör att Trafikverket redan nu varnar för att köra i Göteborg. Inom EU beräknas trängsel i städer kosta runt en procent av unionens samlade bruttonationalprodukt, ungefär 100 miljarder euro (över en biljon kronor årligen).

"Färre transporter en besparing"

Nu inleds ett forskningsprojekt som syftar till att minska mängden godstransporter till innerstaden. Det ska göras genom digitala system som hanterar stora mängder data, till exempel vad som finns ombord på lastbilarna, vilken rutt de ska köra och vilken rutt de redan kört. All data ska sedan tolkas och resultera i att lastbilarna stannar på centraler utanför staden.

Där optimeras lasten ombord på färre men fullastade elektriska lastbilar. De kör sedan vidare till en city-terminal där godset lastas om igen, till mindre elektrifierade fordon. Det kan till exempel handla om containercyklar, som sedan kör ut varorna den sista kilometern.

Förhoppningen är, enligt Cecilia Haraldsson, att det treåriga forskningsprojektet ska resultera i en fungerande prototyp och ge förutsättningar för att skapa ett system som går att sprida vidare.

– Vi vill skapa en fungerande affärsmodell för tjänsten. Färre transporter innebär en besparing som kan göra den här lösningen attraktiv.

"Färre transporter innebär en besparing som kan göra den här lösningen attraktiv", säger Cecilia Haraldsson. Bild: Stefan Berg

För att det ska vara möjligt måste speditörer och andra transportföretag dela information med varandra.

– Det är en sak att dela data i projektet men sedan måste man även fortsätta göra det för att få detta att flyga i nästa steg, säger Cecilia Haraldsson.

"Vi vill få bort alla vans"

Med i projektet finns också IVL, Svenska miljöinstitutet där Sönke Behrends är transportforskare. Han menar att en bov i dramat är skåpbilarna.

– Vi vill få bort alla vans. De är en dålig kompromiss eftersom de inte är för stora för att köra i staden men små och ineffektiva att köra på infartsleder. Vi vill använda rätt fordon till rätt uppgift. Men då måste vi ha omlastningspunkter och de saknas i staden. Det är som att ha järnvägstransporter utan järnvägsstationer eller sjötransporter utan hamnar.

Problemen med trängsel i Göteborgs trafiksystem ökar. Detta kan vara en del av lösningen, menar Sönke Behrends.

– Det är ett jättestort problem i Göteborg. Jag brukade säga att trängsel inte är ett problem här jämfört med andra städer. Men det har blivit mycket värre. Om vi lyckas med en sådan här lösning och får bort lastbilar och vans från till exempel Tingstadstunneln kan det minska trängseln, säger han.

Nordstan deltar i projektet genom att en lokal bland de underjordiska lastkajerna fungerar som cityterminal och ”living lab”. Men man deltar inte för köpcentrumets egen vinnings skull, enligt Magnus Zingmark, hållbarhetschef på Nordstan.

– För vår del är det här ett bidrag till en mer hållbar stad. Vi kommer inte att sälja fler varor. Målet är färre onödiga fordon in i stan. Vi visar att vi gör något, och kan kanske bli föregångare för andra städer.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.