Enligt Hemköps vd Simone Margulies är bland annat bakgrunden till det nya lojalitetsprogrammet att forskning visar att en tredjedel av världens klimatutsläpp är kopplade till livsmedelsindustrin.
Enligt Hemköps vd Simone Margulies är bland annat bakgrunden till det nya lojalitetsprogrammet att forskning visar att en tredjedel av världens klimatutsläpp är kopplade till livsmedelsindustrin. Bild: Anders Hofgren

Så ska Hemköp locka till mer vegetarisk handling

Högre bonus om du köper vegetariskt, jämfört med om du köper exempelvis rött kött. Så vill Hemköp knuffa sina kunder i en mer klimatsmart riktning. Det rapporterar Svenska Dagbladet.

ANNONS
|

Hur den egna konsumtionen påverkar klimatet har kommit att bli en allt viktigare fråga för många konsumenter. Det har de stora matvarukedjorna också plockat upp.

Sedan tidigare har Hemköp, som ingår i matvarujätten Axfood, fattat beslut om att erbjuda vegetariska alternativ till kött även i de traditionella köttdiskarna. Nu har livmedelskedjan utvecklat ett nytt lojalitetsprogram som ska knuffa sina kunder i en mer klimatsmart riktning. Genom att ge högre bonuspoäng på vissa varor ska kunderna styras till ”mer hållbar” konsumtion.

LÄS MER:Varannan svensk vill äta mer vegetariskt

LÄS MER:Nu avgörs miljardstriden om vegetariskt

– Vi kommer premiera det vi kallar ”goda handlingar” och vi kommer använda vår kundgrupp som en plattform för att testa nya hållbarhetsinitiativ, säger Hemköps vd Simone Margulies till SvD.

ANNONS

Inledningsvis kommer färskt frukt och grönt, samt vad kedjan kallar veckans vego, att omfattas av dubbla bonuspoäng. Över tid kommer det emellertid att variera vilka varor som inkluderas av den utökade bonusen.

Simone Margulies är vd för Hemköp sedan i vintras.Foto: Stefan Nilsson
Simone Margulies är vd för Hemköp sedan i vintras.Foto: Stefan Nilsson Bild: Stefan Nilsson

På frågan vad Simone Margulies anser vara ”icke-goda” handlingar, svarar hon:

– Det är ju de animaliska proteinerna, det röda köttet. Men vi vill inte komma med pekpinnar, vår ansats är att inspirera kunden att göra hållbara val, säger hon.

Hemköp ingår i börsnoterade Axfood, tillsammans med bland andra Willys, mat.se och Urban Deli.

LÄS MER:Sug efter gröna burgare – på börsen och i butiken

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS