Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/2

Säkerheten sista pusselbiten för de självkörande bilarna

Den första självkörande bilen är nära, men vi har många årtionden kvar tills alla körs runt av sina bilar i stället för att själva sitta vid ratten. Att garantera säkerheten är en av de stora nycklarna – både experter och företaget från Göteborg är hoppfulla.

Viss självkörande teknik har vi i dag i merparten av våra modernare bilar – teknik som hjälper oss att hålla avstånd eller inte komma för nära kanten. Självkörande i den mening att vi kan knappa in en adress och släppa ratten blir våra privatbilar däremot inte på många år.

– Den processen kommer att ta lång tid, det är nog tiotals år innan man kan köra helt automatiskt och oövervakat. Den första bilen som kan det i till exempel trafikköer är inte så långt borta, men en helt automatiserad bilpark är det, säger Erik Coelingh, professor i forskargruppen Mekatronik på Chalmers och teknisk expert på Zenuity, som utvecklar mjukvara åt självkörande bilar.

LÄS MER: Zenuity och Veoneers aktiva förarsystem i nya Polestar

Det gäller de privatägda bilarna, men det finns en annan kategori självkörande fordon som vi kan komma att få se på gatorna – så kallade robo-taxis. Helt automatiserade fordon som varken har pedal eller ratt, och som kan transportera folk i ett begränsat geografiskt område.

– Det är inte en typ av bil du äger som privatperson, utan mer som en taxi eller en buss, säger Erik Coelingh.

LÄS MER: Zenuity växer i Silicon Valley, München och Shanghai

Säkerheten avgörande för självkörande fordonsflotta

Ett tredje område där den självkörande tekniken utvecklas fort är inom varutransporter. Här finns både möjlighet att köra utan förare på begränsade områden, som exempelvis en containerhamn.

– Det är förstås smart affärsmässigt att automatisera varutransporter, förare är en stor del av kostnaden. Där kan man börja på begränsade områden, redan i dag finns exempelvis självkörande fordon i hamnar. Det är att ta tekniken till allmän väg som är det svåra.

Anledningen till att en helt självkörande transportpark ändå ligger långt fram i tiden stavas till stor del säkerhet. Även om tekniken på många sätt redan finns, saknas ett sätt att bevisa att den är tillräckligt säker även utan övervakning.

– Trafikmiljö är något komplicerat och det är svårt att förutsäga exakt vad som kommer att hända i trafiken. Det kan vara möten, andra trafikanter, problem med infrastrukturen, någon kan tappa något från ett släp på vägen. Sedan är det alla väderförhållanden, snö, regn, dimma, mörker. Att klara säkerheten i liten skala kan vi, men att skala upp så att det gäller överallt, med alla variationer, det kommer att ta tid, säger Erik Coelingh.

LÄS MER: Riskkapitaljätte investerar i lastbilsutmanaren – växer starkt i Göteborg

Kommer man att lyckas?

– Teknikutvecklingen går fort, vi hittar bättre och bättre metoder för att hantera data. Man kan även fundera på om man behöver ändra infrastrukturen eller trafikreglerna så att det blir lättare. Men det är viktigt att satsa på den här tekniken, för den kommer att göra trafiken mycket säkrare. Den kommer även att göra fundamental skillnad för bilindustrin, den största förändring branschen gått igenom.

Einrides förarlösa "poddar" körs redan idag mellan två lager i Jönköping - chauffören sitter istället framför en dator på distans och styr fordonet.
Einrides förarlösa "poddar" körs redan idag mellan två lager i Jönköping - chauffören sitter istället framför en dator på distans och styr fordonet.

Förarlösa lastbilar med chaufförer på distans

Några som lyckats med att ta tekniken till just allmän väg är Göteborgsföretaget Einride, som ligger långt fram när det gäller automatiserade varutransporter. Deras förarlösa elektriska lastbilar styrs av chaufförer på distans, där en chaufför håller koll på fler fordon på en skärm. I dag körs de så kallade poddarna på allmän väg mellan två Schenkerlager i Jönköping.

– Säkerhet är en grundförutsättning för applikation av ny teknik. Den självkörande tekniken kommer att rädda liv, det är den enda vägen vi kan nå en global nollvision. Vi på Einride kommer alltid att ha någon typ av mänsklig övervakning för våra fordon, i alla fall inom en överskådlig framtid. Men även det helt självkörande kommer att skalas upp på vissa vägar. Men överallt – det kommer nog att dröja, säger vd:n Robert Falck, som menar att den självkörande tekniken börjar göra avtryck i både i transportbranschen och människors liv.

– Tekniken påverkar oss redan nu, men det sker i olika steg. En typ av autonoma system finns tillgängligt i våra bilar och räddar liv redan i dag. Elbussar och andra transportfordon börjar slå igenom i stor skala, det börjar hända på riktigt. Det som är skillnaden nu från tidigare är att vi går från en fas där detta var väldigt nytt, till att det blir mainstream.

LÄS MER: Schenker ska använda självkörande elektrisk lastbil

Vad är det som gör att detta sker nu?

– Vi har en rad stora teknikspår som kommer att mogna samtidigt – 5G, batteritekniken och autonomi. När man börjar att kombinera den typen av lösningar så blir inte ett plus ett två, utan tre. Man kan kombinera dessa tekniker på olika sätt och tänka helt nytt. Gamla sanningar kommer inte längre att stämma. Och detta händer precis där vi är nu, vi är i början av en teknisk revolution.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.