Begagnade bensinbilar är mest populära inför årets hemester.
Begagnade bensinbilar är mest populära inför årets hemester. Bild: Vilhelm Stokstad/TT

Rusning efter begagnade bensinbilar

Coronapandemin fick begagnatmarknaden för bilar att tvärnita. Nu visar bilförmedlaren Kvdbil:s färska siffror att handeln och priserna är på väg upp – på bensinbilar.

ANNONS

Begagnatmarknaden för bilar har gått bra under flera års tid i Sverige, framför allt på grund av höga miljöskatter på nya bilar med höga utsläpp. Och den låga kronkursen har också attraherat utländska bilspekulanter.

LÄS MER:Höjd fordonsskatt får priset för begagnade bilar att rusa

LÄS MER:Försäljning av begagnade bilar minskar

I januari i år var priserna hos Kvdbil drygt 27 procent högre än i juli 2018 när bonus malus-systemet infördes, enligt Bilpriser som mäter bilprisutvecklingen.

Sedan kom coronapandemin och bilpriserna föll med över åtta procent i februari och fortsatte ner under vårvintern. Men i april och maj har priserna vänt upp med över två procentenheter per månad. Och priserna som ökar allra mest är för begagnade bensinbilar. De ökade med 7,3 procent i maj.

ANNONS

Stor efterfrågan på bensinbilar

– Vi ser helt klart en ökad aktivitet hos köparna. Att detta sker mitt under coronakrisen när osäkerheten fortfarande är stor och det saknas ljusa tecken i andra delar av ekonomin, ser jag som ett riktigt styrkebesked. Det visar att den underliggande efterfrågan är stor och tyder på höga prisförväntningar, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil, i en kommentar.

Att just bensinbilar ökar så kraftigt beror på att bensinpriset har störtdykt och att diesel i dag är över en krona dyrare dyrare än bensin, tror hon.

Hemester ger ökad försäljning

Dessutom förväntas fler svenskar att tillbringa semestern hemma i Sverige än vad de gjort på decennier.

Fakta: Bonus malus-systemet för personbilar

• Bonus – till bilar med låga utsläpp, som är tagna i trafik före 2020 med utsläpp av koldioxid på upp till 60 g/km. Och fordon tagna i trafik under 2020 eller senare med utsläpp av koldioxid på upp till 70 g/km anses vara miljöanpassade fordon. De premieras med en bonus på maximalt 60 000 kronor.

• Malus innebär en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren för bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar.

Källa: Transportstyrelsen

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS