Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Begagnade bensinbilar är mest populära inför årets hemester. Bild: Vilhelm Stokstad/TT
Begagnade bensinbilar är mest populära inför årets hemester. Bild: Vilhelm Stokstad/TT

Rusning efter begagnade bensinbilar

Coronapandemin fick begagnatmarknaden för bilar att tvärnita. Nu visar bilförmedlaren Kvdbil:s färska siffror att handeln och priserna är på väg upp – på bensinbilar.

Begagnatmarknaden för bilar har gått bra under flera års tid i Sverige, framför allt på grund av höga miljöskatter på nya bilar med höga utsläpp. Och den låga kronkursen har också attraherat utländska bilspekulanter.

LÄS MER: Höjd fordonsskatt får priset för begagnade bilar att rusa

LÄS MER: Försäljning av begagnade bilar minskar

I januari i år var priserna hos Kvdbil drygt 27 procent högre än i juli 2018 när bonus malus-systemet infördes, enligt Bilpriser som mäter bilprisutvecklingen.

Sedan kom coronapandemin och bilpriserna föll med över åtta procent i februari och fortsatte ner under vårvintern. Men i april och maj har priserna vänt upp med över två procentenheter per månad. Och priserna som ökar allra mest är för begagnade bensinbilar. De ökade med 7,3 procent i maj.

Stor efterfrågan på bensinbilar

– Vi ser helt klart en ökad aktivitet hos köparna. Att detta sker mitt under coronakrisen när osäkerheten fortfarande är stor och det saknas ljusa tecken i andra delar av ekonomin, ser jag som ett riktigt styrkebesked. Det visar att den underliggande efterfrågan är stor och tyder på höga prisförväntningar, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil, i en kommentar.

Att just bensinbilar ökar så kraftigt beror på att bensinpriset har störtdykt och att diesel i dag är över en krona dyrare dyrare än bensin, tror hon.

Hemester ger ökad försäljning

Dessutom förväntas fler svenskar att tillbringa semestern hemma i Sverige än vad de gjort på decennier.

Fakta: Bonus malus-systemet för personbilar

• Bonus – till bilar med låga utsläpp, som är tagna i trafik före 2020 med utsläpp av koldioxid på upp till 60 g/km. Och fordon tagna i trafik under 2020 eller senare med utsläpp av koldioxid på upp till 70 g/km anses vara miljöanpassade fordon. De premieras med en bonus på maximalt 60 000 kronor.

• Malus innebär en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren för bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar.

Källa: Transportstyrelsen

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.