Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Coronakrisen. Fjärrtrafiken har redan minskat med 40 procent i regionen enligt branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Bild: Hasse Holmberg / TT
Coronakrisen. Fjärrtrafiken har redan minskat med 40 procent i regionen enligt branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Bild: Hasse Holmberg / TT

Rekordmånga varsel – transportbranschen kan stå på tur att drabbas

Varslen fortsätter att strömma in och enligt Michael Leufkens, regionchef på Arbetsförmedlingen, tyder mycket på att transportområdet drabbas härnäst, något branschen redan märkt av. Enligt branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag har hälften av landets distributionsföretag minskad arbetsbelastning och en femtedel har sagt upp personal.

I början av nästa vecka redovisas nya varseltal i coronasmittans spår och allt talar för nya rekordsiffror.

– Vi har ett mycket besvärligt läge där vi redan sett flera områden lamslås och drabbats hårt av permitteringar och varsel. Det finns inget som talar för att takten minskar – det vi får se nu är att fler sektorer och branscher påverkas av krisen, säger Michael Leufkens, regionchef på Arbetsförmedlingen i region väst med ansvar för arbetsgivarsidan.

Han tror att transport- och logistiknäringen, som är stor i Göteborg och Västsverige med många företag, står i tur att drabbas.

Tunga företag står still

– Utan nya siffror måste jag uttala mig generellt, men tidigare erfarenhet visar på effekt på det området när produktionen minskar och inte minst nu när tunga industriföretag står still. Det är även den signalen jag får från kommuner och företag i regionen, säger han.

Michael Leufkens, regionchef på Arbetsförmedlingen, befarar att transport-och logistikbranschen drabbas hårt av varsel. Bild: Sebastian Lamotte
Michael Leufkens, regionchef på Arbetsförmedlingen, befarar att transport-och logistikbranschen drabbas hårt av varsel. Bild: Sebastian Lamotte

Det är också den bild Sveriges Åkeriföretag har efter en undersökning bland sina 5 600 medlemsföretag inom olika områden. Osäkerheten inför den närmaste framtiden är stor, inte minst bland småföretagare där många uppgett att de inte vet om verksamheten kommer att överleva fram till sommaren.

"Stor osäkerhet"

– Orderingången har minskat påtagligt, det råder stor oro och stor osäkerhet. Allt har dessutom gått så fort. Hårdast drabbad är distributionssidan där en femtedel har sagt upp personal eller tror sig behöva göra det inom kort, säger Tove Winiger, politik och hållbarhetsansvarig hos Sveriges Åkeriföretag.

Orderingången har minskat påtagligt, det råder stor oro och stor osäkerhet.

Thomas Hammarström är organisationens regionchef i Halland och Västra Götaland.

– Osäkerheten är värst – vi vet inte vad som väntar och vi vet inte hur länge konsekvenserna av pandemin håller på. Jag hade gärna sett att regeringen beslutat om ytterligare stödåtgärder, risken är annars att många företag går omkull, säger han.

Minskat med 80 procent

I Göteborgsområdet har han redan sett resultat av krisen.

– Här finns många tunga industrier. Fjärrtrafiken, det långa transporterna, har minskat med upp till 40 procent och i hamnen har importen från Kina minskat med cirka 80 procent. Vad som händer när vi ser konsekvenserna av Volvo Cars stängning vågar jag inte tänka på, säger Thomas Hammarström.

Det finns dock områden som enligt Hammarström har klarat krisen bra. Åkare som kör ut varor till butiker har fullt upp och skogsnäringen har inte märkt av någon större förändring.

Vad som händer när vi ser konsekvenserna av Volvo Cars stängning vågar jag inte tänka på.

Michael Leufkens på Arbetsförmedlingen var med när finanskrisen slog till 2008 och 2009.

– Det var besvärligt då också – men på ett annat sätt. Det var en djup lågkonjunktur, men vi hade sett strukturen förr och hade traditionella instrument att arbeta med. I dag är orsaken en annan och situationen är annorlunda. Vi vet inte hur längre krisen pågår, den slår brett och är svår att överblicka – inte minst är det svårare att göra prognoser. Vi vet helt enkelt inte hur det ska sluta.

Inte minst är det svårare att göra prognoser. Vi vet helt enkelt inte hur det ska sluta.

Han betonar att varsel inte måste leda till långvarig arbetslöshet även om den också har ökat.

– En gammal tumregel är att hälften av lagda varsel leder till uppsägningar – men inte heller det är något man med säkerhet kan veta idag, säger Michael Leufkens.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.