Polestar etablerar huvudkontor i Göteborg

Göteborg befäster positionen som Nordens fordonshuvudstad. På tisdagen invigde Polestar sitt nya huvudkontor "Kuben" ett stenkast från Volvo i Torslanda.

ANNONS
|

Sportbilmärket, som är en del av Volvo Car Group, invigde på tisdagen sina nya lokaler på Hisingen. På plats var Volvo Cars vd Håkan Samuelsson och Thomas Ingenlath, vd på Polestar.

– Polestar är inte bara ett nytt bilmärke i Volvo Car Group, utan kommer också att spela en viktig roll för Volvos elbilsutveckling eftersom Polestar går i täten, sade Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, under invigningen.

Polestars huvudkontor i Torslanda, är en sockerbitsliknande ombyggnad av gamla Volvo Bussar.

Vitglasad exteriör och stora, luftiga och avskalade lokaler som går i linje med Polestars filosofi om att vara äkta, minimalistisk, modern, annorlunda och våga sticka ut. Bornstein Lyckefors står för den minimalistiska arkitekturen.

ANNONS

– Vad vi gör, är vad ingen annan vågar, och det är att starta ett helt nytt bilmärke, säger vd:n Thomas Ingenlath.

Snabbfotat startupbolag

Självklart fanns två uppvisningsexemplar av den lyxiga sporthybriden Polestar 1 på plats, som kommer att bli den första och enda hybriden i det nya bilmärkets stall. Kommande Polestar-modeller 2 och 3 kommer att vara renodlade el-bilar, och gå i förtruppen inför Volvo Cars kommande elektrifiering.

LÄS MER:Polestar 1 prototypen har börjat byggas i Göteborg

– Grunden till Polestar är att hela fordonsindustrin rör sig mot elektrifiering, säger vd:n Thomas Ingenlath som ser fördelar med att gå under Volvo Car Groups paraply.

Det innebär att Polestar kan verka som ett snabbfotat startupbolag, men med Volvo i ryggen.

– Detta är en stor möjlighet för oss. Inte bara för att introducera ett nytt bilmärke, inom ett existerande märke, men också för att ta det bortom det vanliga. Elektrifieringen är det centrala för oss och är nyckeln till noll koldioxidutsläpp i framtiden vilket är nödvändigt i alla stora städer, säger Thomas Ingenlath.

Modernt sätt att köra

Men det handlar inte bara om miljöaspekten, vilket alla fordonstillverkare kommer att fokusera på framöver, utan att skapa en ny känslomässig upplevelse av det moderna sättet att förflytta sig.

– Vi tycker att det är ett roligt och modernt sätt att förflytta sig på. Om man kört en elbil upptäcker man att det inte är något oväsen från motorn och det är inget som vibrerar, säger Thomas Ingenlath.

ANNONS

Polestar 1 som lanserades för ganska exakt ett år sedan, kommer att börja produceras vid företaget nya fabrik i Chengdu i Kina nästa år.

Egna Polestar Space

Redan nu har Polestar 518 beställningar på lyxbilen, som kommer att produceras i en begränsad upplaga på 1 500 exemplar. Bilen är mycket exklusiv och är i det närmaste handgjord och prislappen är därefter – drygt 1,5 miljoner kronor.

Polestar kommer att hoppa över återförsäljarledet och bygga upp Polestar Space på ett 60-tal platser i Nordamerika, Europa och Kina under de kommande 18 månaderna, dit potentiella kunder kan komma och titta på bilarna och boka provkörning. Enligt tidigare medieuppgifter blir första Polestar Space i Oslo.

I början på nästa år kommer man att lansera Polestar 2 och 2021 lanseras Polestar 3.

– Med Polestar 2 har vi med en utmanare till Tesla på marknaden, en el-bil i premiumsegmentet, som kommer att kosta mellan 40 000 till 60 000 euro. Vi ser det som vårt uppdrag att föra in elektromobilitet i det segmentet, säger Thomas Ingenlath.

Polestar 3 kommer att bli en suv-modell.

Med Polestar 1 syns fortfarande släktskapet till Volvo, men man kan räkna med att nya bilmärket kommer ge sig in på nya vägar.

– Polestar kan vara mer extrovert. Volvo är alltid inkluderande och "icke-provokativt", där kan Polestar kan vara lite mer provocerande och spela en annan roll, säger Thomas Ingenlath.

ANNONS

Tre personbiltillverkare har nu sina huvudkontor i Göteborg – Volvo Cars, Polestar och Lynk & Co.

FAKTA: Polestar 1

En tvådörrars coupé med plats för fyra personer.

En laddhybrid på 600 hästkrafter.

Räckvidden på el är 15 mil.

Bilen är bygg i kolfiber, och blir därmed mycket lättare än motsvarande bilar.

Nya bilen ska säljas över internet och i Polestar Space, och med ett prenumerationskoncept.

ANNONS