Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Vaggan för nya bilmärket Polestar 1 är i Göteborg. Nästa år ska de produceras i Kina. Bild: Polestar

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Polestar 1 prototypen har börjat byggas i Göteborg

Nu börjar Polestar 1 bygga de första prototyperna till den nya bilen. Bilarna byggs för hand i Göteborg.

Den första testgruppen av Polestar 1-bilar är avsedda för vägtrafik i Sverige, och företaget har ökat utvecklingstakten och bygger nu de 34 första prototypbilarna för hand i en specialiserad anläggning i Göteborg.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Testbilar för svensk vägtrafik

De är testbilar inför tillverkning av Polestar 1 som nästa år kommer att byggas i Polestars Production Centre i Chengdu i Kina.

Den första serien av så kallade VP-bilar (verifiering prototyp) produceras för flera syften: krocktester, vädertester, utvärdering i vägtrafik i Sverige.

– Monteringen av VP-bilarna innebär att Polestar 1 tagit nästa steg mot produktion. Denna batch med 34 bilar kommer att göra det möjligt för våra ingenjörer att finjustera detaljerna på bilen och säkerställa att Polestar 1 är perfekt när vi börjar att producera kundbilar i mitten på nästa år, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar, Volvo Cars nya dottermärke, i en kommentar.

Polestar 1 på bilmässan i Genève.. Bild: Björn Ewenfeldt/TT

Första karossen i kolfiber

Polestar 1 är en sporthybrid, med två elmotorer och en bensinmotor.

Bilens kaross är av kolfiber, vilket har krävt att man utvecklat en specialiserad produktionsutrustning och byggteknik, som senare kommer att föras över till produktionsanläggningen i Kina.

Det är första gången som ett varumärke i Volvo Car Group bygger i kolfiber.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.