Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/10

Påskens storsäljare är söt

I påsk äter vi sill, lax, lamm, ägg och dricker påskmust, men det vi äter mest av är godiset. Cloettas godisförsäljning ökar med 45 procent i påsk jämfört med en vanlig vecka under våren.

Påsken är en stor mathögtid, den är näst störst efter julen. Enligt Svensk Handel förväntas vi handla mat för 7,6 miljarder kronor i år. Vi äter sill, lamm, lax, godis, dricker påskmust och äter ägg, mycket ägg. Enligt Svenska Ägg kommer vi att äta 70 miljoner ägg under påskveckan. När Ica summerade sin matförsäljning efter förra påsken hade försäljningen av lamm till exempel gått upp med 600 procent mot en vanlig vecka. Förutom maten lägger vi pengar på pynt och blommor.  

Godis säljs mest

Men påskens storsäljare är godiset, vi köper mer godis i påsk än under julen. Det säljs chokladkaniner, marsipanfigurer och ägg i olika smaker. Coop säljer fyra gånger mer godis under påskveckan i jämförelse med en vanlig vecka.

– Godiset har övertrumfat maten i påsk. Vi äter mer godis än ägg, berättar Kristian Petrov, docent i idéhistoria på Karlstads universitet.
Att vi äter mycket godis i påsk bekräftar Fredrik Sjöström, kommunikationschef på Cloetta Sverige. Cloetta är landets största godistillverkare, volymmässigt.
– Påsken är störst sett till godis, men julen är störst när det gäller godis och choklad sammantaget. Vi ökar vår godisförsäljning med 45 procent under påsken, jämfört med en vanlig vecka under våren.

Lördagsgodis är en tradition

En företeelse som är djup rotad hos svenskarna är lördagsgodiset. 
– Många unnar sig även under resten av veckan, men då i mindre förpackningar. Hos barnen är lördagsgodiset en starkt rotad tradition, den går från generation till generation, och det är ett svenskt beteende, säger Fredrik Sjöström.
En trend som han ser är att vi köper påsar med godis, men i allt mindre förpackningar.

Socker var för rika

Kristian Petrov berättar att förr var socker status, kunde man bjuda på det var man rik. Och det lever kvar än i dag. Bjuder man på sötsaker visar det att man har det gott ställt och är generös. 
– Vi konsumerar mest godis i världen, uppåt 17 kilo per person och år. Det är på grund av den svenska uppfinningen lösgodiset som kom på 80-talet, säger Kristian Petrov.
Idén med att fylla ett pappägg med godis startade 1850 i Tyskland. Sedan dök den traditionen upp i Sverige i början på 1900-talet.
 

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.