Traton-aktien sjunker 0,4 procent efter delårsrapporten.
Försäljningen av Scania-lastbilar ökade 14 procent till 47 995 enheter, medan bussförsäljningen föll 24 procent till 3 529 enheter.
Brexit och Iransanktioner
Försäljningsintäkterna för Scania lyfte därmed med 13 procent till 7 115 miljoner euro, vilket gav ett vinstlyft på 34 procent till 828 miljoner euro. Men Scanias orderingång, räknat i antal fordon, föll 7 procent under första halvåret i år jämfört med motsvarande period 2018.
USA:s sanktioner mot Iran och osäkerheten kring det brittiska EU-utträdet ligger bakom nedgången. Enligt Scania backar orderingången för lastbilar 6 procent under årets första halvår och enligt delårsrapporten handlar det om en negativ utveckling främst i Storbritannien, Ryssland och Iran. På bussidan, vars orderingång rasar 19 procent, är det motvind i Mexiko och Iran som slår igenom.
Traton, där även MAN och Volkswagen Caminhoes e Onibus ingår, redovisar samtidigt en vinst före skatt på 1 044 miljoner euro för första halvåret. Det är nästan en fördubbling av vinsten mot motsvarande period i fjol, då vinsten var 579 miljoner euro.
Intäkterna steg
Intäkterna steg med 7 procent till 13,5 miljarder euro.
Men även för Traton sjunker orderingången, ned med 6 procent till 120 491 lastbilar och bussar under första halvåret.
Traton noterades på Frankfurtbörsen och Stockholmsbörsen för knappt en månad sedan. Volkswagen äger efter börsnoteringen 88,5 procent av aktierna i Traton, som i sin tur bland annat äger 16,8 procent av aktierna i den amerikanska lastbilstillverkaren Navistar.