Oatly är inte främmande för att ge sig på mjölkbranschen i sin marknadsföring.
Oatly är inte främmande för att ge sig på mjölkbranschen i sin marknadsföring. Bild: pressbild

Oatlys pik mot Arla i nya reklamkampanjen

Havredrycksjätten Oatly har under åren inte varit sena med pika mjölkbranschen i sin marknadsföring – och nu har de gjort det igen. I sin senaste reklamkampanj riktar de en pik mot Arla – som enligt Oatly egentligen borde uppfattas som en hyllning, skriver Resumé.

ANNONS
|

I Oatlys nya reklamkampanj ligger fokuset inte på dem själva – utan på Arla. I reklamen hänvisar de till mejeriföretaget Arlas receptsajt och tipsar om att byta ut Arlas mejeriprodukter mot deras egna, något som närmast skulle kunna uppfattas som en pik mot företaget.

Men i Oatlys ögon är det i själva verket frågan om en hyllning till Arla, och ett sätt att visa att deras nya produkter kan ersätta helt vanlig mjölk i matlagning och bakning.

– De här tre nya produkterna funkar kanonbra i allt möjligt, typ matlagning, bakning, smoothies, gröt, alltså alla ställen där man brukar använda mjölk, och då tänkte vi att då kan vi väl låta folk inspireras av de suveräna receptsajterna som mjölkindustrin, inte minst Arla, byggt upp genom åren, säger Oskar Pernefeldt, art director på Oatly, till Resumé.

ANNONS

Tidigare dömda för att attackera mjölk

– Vi hoppas att de får många nya besökare på sin receptsajt, säger Oskar Pernefeldt till tidningen.

Det är inte första gången Oatly använder sig av marknadsföring för att hänga ut eller pika företag inom mjölkbranschen. Och för att ha gjort just det har dömdes företaget 2015 i Marknadsdomstolen. Då tvingades de sluta med marknadsföring som attackerar mjölkbranschen.

LÄS MER:Oatly gör en halv miljard i förlust

LÄS MER:Oatly vinner strid mot Malmö

LÄS MER:Oatlys reklam förbjuds i Storbritannien

ANNONS