Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ny teknik ska öka mathandeln på nätet

Medan allt fler av våra inköp görs på nätet har livsmedel haft svårt att slå igenom digitalt. Men nu är tiden mogen för det stora genombrottet. Det säger Freddy Olsson, vd på Göteborgsföretaget Nätmat som har en teknisk lösning för lösplock och prisjämförelser.

Omsättningen för näthandeln inom livsmedel fördubblas just nu vartannat år och landade i fjol enligt Svensk Handel på ungefär 5,5 miljarder kronor. I år spås försäljningen sluta på 7,2 miljarder.

Men tillväxten sker ändå från en låg nivå på bara några få procent av livsmedelshandeln. Enligt Freddy Olsson har den potential att växa mycket snabbare. Inte minst då den frigör tid för stressade människor:

– En barnfamilj lägger i snitt tre timmar i veckan på att handla mat. Där finns värdefull tid som kan frigöras och få livspusslet att gå ihop.

Tog saken i egna händer

Olsson och fyra kompanjoner grundade Nätmat 2016. De anser att konsumenterna genomgår mognadsprocesser i sin relation till digital handel. Processerna kan ta olika lång tid för olika varugrupper.

Exempelvis var det kring millennieskiftet många som var skeptiska till att köpa kläder och skor på nätet. I dag ser det helt annorlunda ut.

– Och nu tror vi att inställningen till att handla mat på nätet håller på att förändras. Det är inte längre lika viktigt att få känna och klämma på varje tomat man köper. Allt fler inser att fördelarna överväger, säger Herman Jansson som är teknisk chef på Nätmat.

Hittills har en stor del av den digitala mathandeln i Sverige handlat om färdiga matkassar på teman: barn, inspiration, lättlagat, vegetariskt, ekologiskt med flera.

Lösplock ökar

Den del av marknaden som växer mest nu är lösplock, det vill säga att konsumenten komponerar sin egen kasse precis som i butiken. Nätmats affärsidé är dels att samla flera leverantörers e-handel på en plats på nätet. Just nu har man sju stycken (City Gross, Coop, Hemköp, Ica, Mat.se, Mathem och Willys). Dels har man tekniken och tillräckligt mycket data för att kunderna ska kunna jämföra kassar från de olika leverantörerna. Nätmat har samlat in information om 80 000 produkter som har kategoriserats och sorterats. Allt för att jämförelser ska göras mellan så likvärdiga produkter (när inte samma varumärke finns) och kassar som möjligt.

En typisk nätkasse innehåller cirka 50 varor och ungefär hälften av dem har bytts ut. Det kan handla om att kunden har vissa preferenser inom frukt och grönt, inte gillar leverantörens lågprismärke, vill ha ekologiskt eller har krav på allergitestat.

Ju bättre Närmat lär känna en kund, desto bättre blir man på att ersätta varor. Målet är att inte behöva byta ut några varor alls.

– Vi vill gärna puffa för andra faktorer än enbart pris. En sådan kan vara att man får sin leverans exakt den tid man önskar, säger Herman Jansson.

Enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, är transportkostnaden en faktor som avskräcker många från att handla mat på nätet.

– I Sverige är vi tio miljoner människor som vaknar varje morgon och är hungriga. Det innebär att det finns en stor marknad. Vi tycker att vi har en bra tjänst som underlättar livet för många. Men vi är ödmjuka. Det är konsumenterna som avgör hur bra den är, säger Freddy Olsson.

Vad finns det för konkurrenter?

– Det finns några stycken, exempelvis Matspar som är duktig på pris och Martsmart som jobbar med att minska matsvinnet. Det kommer säkert fler. Konkurrens är bra. Då kan vi lära av varandra.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.