Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Kustlinjen på Läsö. Den lilla danska kommunen hoppas nu att Göteborg ska bli den
Kustlinjen på Läsö. Den lilla danska kommunen hoppas nu att Göteborg ska bli den "gamechanger" de är i stort behov av. Bild: newdk

Ny Stena-linje kan vara ett steg närmare verklighet

Varje år ska 50 000 resenärer kunna åka färja mellan Göteborg och den danska semesterön Läsö – om den nya linjen blir verklighet. Nu har Läsö kommun bjudit in Göteborgs stad med förhoppning om ett samarbete och tanken är att parterna ska mötas inom kort.

Göteborgs-Posten har tidigare skrivit om planerna på en ny färjelinje mellan Göteborg och Danmarks minsta kommun, Läsö. Stena Line har bekräftat att samtal förts mellan parterna men poängterat att det inte finns något påskrivet.

LÄS MER: Stena för samtal om ny linje från Göteborg till dansk semesterö

Läsö är den största ön i Kattegatt, cirka 30 kilometer sydöst om Fredrikshavn. Dit går också öns enda färjförbindelse med fastlandet i dag. Runt 60 kilometer nordöst om ön hittar man Göteborg, som man nu hoppas ska bli den "gamechanger" den lilla danska ön är i stort behov av. Läsö kommun är nämligen i en tuff situation ekonomiskt, vilket bland annat beror på en åldrande befolkning samtidigt som antalet förvärvsarbetande öbor minskar.

En av öns absolut viktigaste inkomstkällor är turismen och här ser kommunen stor tillväxtpotential. Ett hinder är dock den begränsade transporten till och från ön.

Hus med tak av sjögräs på Läsö. Bild: newdk
Hus med tak av sjögräs på Läsö. Bild: newdk

Bjudit in till första samtal

Läsö har ansökt om ett projekt med hjälp från EU, ”Connecting Sweden and Læsø by Sea”, och har nu vänt sig till Göteborgs kommun och frågat om deras deltagande i projektet. Läso skriver i projektidén att även Göteborg har att vinna på en ny färjelinje. Förutom en chans för Stena att bli mer lönsamma skulle även turismen gynnas genom övernattande färjeresenärer. Både norska turister och Köpenhamnsbor skulle nämligen få en smidigare resväg över Göteborg.

Göteborgs stad kommer att bjuda in Läsös kommundirektör för ett första samtal om projektet, något man hoppas ska ske inom ett par veckor. Detta enligt Magnus Sigfusson, stadsutvecklingsdirektör.

– För Göteborgs stad är detta en fråga som främst skulle kunna vara intressant ur ett turistnäringsperspektiv, tänker jag, så jag skulle vilja att Business Region Göteborg och Göteborg & Co fanns med för att se om och på vilket sätt vi skulle kunna vara intresserade att vara med, säger Sigfusson.

Bekräftar siffra om 50 000

Från Stena Line finns i nuläget inget nytt att kommentera gällande Läsö, enligt kommunikationschef Carl Mårtensson.

– Vi för som vi sagt tidigare samtal med Läsö om möjligheten att utveckla en färjelinje dit som en utveckling av vår Danmarkstrafik från Göteborg. Detta är samtal i nuläget och det finns inga avtal eller Letter of intent undertecknade, men det finns såklart underlag från de diskussioner vi haft gällande potential med mera, säger han.

Samtal förs med Läsö, bekräftar Stena Line. "Självklart ser vi en potential i detta projekt, annars skulle vi inte föra samtalen", säger kommunikationschef Carl Mårtensson. "Just nu ligger det närmare för oss att öppna en ny linje 1 februari mellan Halmstad och Grenå". Bild: Erik Johansen
Samtal förs med Läsö, bekräftar Stena Line. "Självklart ser vi en potential i detta projekt, annars skulle vi inte föra samtalen", säger kommunikationschef Carl Mårtensson. "Just nu ligger det närmare för oss att öppna en ny linje 1 februari mellan Halmstad och Grenå". Bild: Erik Johansen

I brevet till Göteborgs kommun beräknas den nya linjen kunna transportera 50 000 passagerare årligen, en siffra som bekräftas av Mårtensson.

– Stena Line tittar alltid efter möjligheter för att utveckla vårt erbjudande till våra kunder och att utveckla och stärka vårt linjenätverk. Självklart ser vi en potential i detta projekt, annars skulle vi inte föra samtalen om en potentiell linje, säger han.

"Handlar inte om finansiering"

För att färjor som Stenas ska kunna lägga till på Läsö krävs att hamnen i orten Österby byggs om. En summa på 80 miljoner danska kronor, motsvarande drygt 110 miljoner svenska, nämns i projektidén.

– I nuläget handlar detta inte om att Läsö kommun vill ha finansiering av oss, utan om just deltagande. Men det är sådant vi får ta reda på mer om under det första mötet, säger Magnus Sigfusson.

LÄS MER: Stenas nya miljardbygge flyter – första provturen genomförd

LÄS MER: Man fick flera skallfrakturer – Stena Line får miljonböter

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.