Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I januari lades ett stort varsel på Arbetsförmedlingen och sedan dess har folk både sagts upp och slutat på eget initiativ. Nu är fack oroliga för att personalen som är kvar ska gå på knäna, och i region Väst beskrivs läget som tufft av regionchefen. Bild: Anders Ylander

Nu börjar effekterna av Arbetsförmedlingens jättevarsel märkas

Facket oroar sig för att det finns för lite personal kvar. I region Väst är läget tufft med medarbetare som sliter.
– Vi är för få händer för att klara vårt uppdrag just nu, säger regionchef Eva Lindh Pernheim.

Samtidigt som personalstyrkan blir mindre, minskar inte antalet arbetslösa i samma takt. Nu är facken oroliga för personalens arbetsbelastning, något som tidningen Arbetet tidigare rapporterat.

– I slutet av januari varslades 4 500 om uppsägning. Vi sa upp 1600 och ungefär 1 100-1 200 har sagt upp sig själva under perioden. Det totala antalet som slutat fram till sommaren var 2 800-3 000, säger Mikael Listh, Seko:s ordförande på Arbetsförmedlingen.

– Det är en jättestor obalans i organisationen. En del kontor eller kommuner har inte berörts – man har medarbetare med långa anställningstider till exempel – medan andra blivit dränerade.

LÄS MER: "De som blir lidande är de med behov av extra stöd"

Många kommer aldrig börja

Sedan den 1 juli har myndigheten en ny organisation där färre arbetslösa träffa en arbetsförmedlare och istället ska klara sig med digitalt stöd eller service på distans via telefon, chatt och video. Därför ska myndighetens kundtjänst växa och 750-800 personer som riskerade uppsägning har istället erbjudits jobb vid kundtjänsten. Men många av dem kommer aldrig börja där eftersom de har hittat andra, enligt Listh. Från fackligt håll oroar man sig att man inte kommer nå den bemanning som var målet.

Enligt Listh är finns det inget område i landet som haft större eller mindre personalomsättning, men att den generellt är högre i större städer som Göteborg där det är bättre arbetsmarknad och kommunikationer.

– Vi har ett tufft läge med medarbetare som sliter ute på kontoren, säger Eva Lindh Pernheim, regionchef för arbetssökande region Väst, i ett mejl.

Eva Lind Pernheim. Bild: Lina Siksjö

– Förutom vårens uppsägningar har vi många som sagt upp sig och många som sökt tjänstledighet. Vi är för få händer för att klara vårt uppdrag just nu och vi prioriterar nyinskrivningar och beslut som påverkar utbetalningar till våra kunder.

Ljuset i tunneln

Ljuset i tunneln, enligt Pernheim, är att service på distans byggs ut. Nästa steg tas i AF:s nya organisation som tydliggör uppdragen internt.

– När det är svårt att nå oss ökar trycket på våra kundtorg, det vill säga spontanbesöken på våra kontor, säger hon.

– Kontorsanpassningen med färre kontor gör att vi får färre kundtorg som vi behöver bemanna, vilket gör att vi kan fokusera på bokade besök för kunder som behöver fördjupat stöd. Successivt kommer fler kunder att få hjälp med sina ärenden via självservice eller via distansmöten.

Mycket har hänt

I våras stod det klart att en av de 15 städer som ska ha kundtjänst är just Göteborg, en verksamhet som ska driftsättas nu under hösten. Successivt under hösten ska medarbetare flyttas från lokala arbetsförmedlingen till kundtjänst, där planen var att 155 personer ska arbeta i slutet av året, enligt Listh.

– Det har hänt så otroligt mycket sedan vi satte målbemanningen och vi är oroliga att vi inte når den. Jag hoppas naturligtvis att jag har fel men tempot och omsättningen är lite för höga för att vi ska få balans i verksamheten, säger Listh.

– Kötider riskerar att bli väldigt, väldigt långa och kunderna blir lidande, samtidigt som belastningen ökar på våra arbetsförmedlare.

Avdelningen personligt distansmöte i Göteborg drog igång i början på september helt enligt plan, enligt Ulrika Jörkander, enhetschef på Arbetsförmedlingen. De räknar med att vara 145 medarbetare i december på avdelningen.

– Totalt sett har vi just nu för långa svarstider både på telefon och chatt, säger Jörkander via mejl.

– Vi arbetar därför hårt med rekryteringar och med nya systemstöd för att kunna hjälpa våra kunder på ett effektivt och kvalitativt sätt. Då skapar vi också plats för de kunder som har behov av fysiska möten.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.