Då i Oslo, nu i Kiev? Arkivbild på parkerade elbilar i den norska huvudstaden.
Då i Oslo, nu i Kiev? Arkivbild på parkerade elbilar i den norska huvudstaden. Bild: Erik Johansen/NTB/TT

Norges elbilsboom på export – till Ukraina

Först Sverige och Polen, nu Ukraina. Äldre norska elbilar blir alltmer eftertraktade utomlands. Nu säljs ett allt större antal till krigsområden, där bensin och diesel är svårt att få tag på.

ANNONS

Den norska bilmarknaden är känd som dyr, och begagnade bilar flödade förr om åren främst in i landet, inte ut. Men sedan elbilarna började dominera i Norge syns en ny trend.

2017 gick bara 32 begagnade elbilar på export från Norge. Förra året hade antalet ökat till 706, och i år är siffran redan uppe i över 1 200, enligt statistik som branschsajten bilnytt.no gått igenom, rapporterar tv2.no.

För fem år sedan gjordes den lilla handeln mestadels med grannlandet Sverige. Förstaplatsen togs sedan över av Polen. Men sedan 2020 är det Ukraina som är det största mottagarlandet för avlagda norska elbilar, och som står för mycket av ökningen.

ANNONS

En förklaring är helt enkelt att i krigszoner är eltillgången stabilare än distributionen av bensin och diesel. Bland annat har Ukrainas myndigheter prioriterat att tågen ska fortsätta rulla i hela landet, vilket också innebär att elnätet lagas snabbt efter ryska attacker. De fossila bränslen som finns behövs i hög utsträckning till försvaret, så för vanligt folk är de hårt ransonerade.

Nya elbilar är dyra i inköp, och bortom de flesta ukrainares budget. Men begagnade börjar nu finnas i stora mängder från Norge, där elbilsboomen började för tio år sedan. Ungefär 80 procent av alla nya bilar som säljs i Norge är numera helt avgasfria.

Fossila bränslen är en bristvara i krigets Ukraina. Bild tagen på en mack i Konstantinovka, Donetsk, i mitten av juli.
Fossila bränslen är en bristvara i krigets Ukraina. Bild tagen på en mack i Konstantinovka, Donetsk, i mitten av juli. Bild: Nariman El-Mofty/AP/TT
ANNONS