Omkring en tredjedel av de företag som nu står på Råd & Röns svarta lista tillhör motorbranschen. 44 företag i branschen är nya på listan. Arkivbild.
Omkring en tredjedel av de företag som nu står på Råd & Röns svarta lista tillhör motorbranschen. 44 företag i branschen är nya på listan. Arkivbild. Bild: Vilhelm Stokstad/TT

Motorbranschen värst på svarta listan

Motorbranschen är värst på Råd & Röns nya svarta lista över företag som inte ger konsumenter rättelser.
– Branschen är uppdelad i seriös handel och "grå" verksamhet, säger Tommy Letzén, vd i Motorbranschens riksförbund (MRF).

ANNONS

Konsumenttidningen Råd & Rön gör sedan många år en svart lista, där företag hamnar om de inte följer beslut i Allmänna reklamationsnämnden (ARN). I den nu aktuella versionen har 158 nya företag satts upp på varningslistan. I motsvarande uppdatering för ett år sedan tillkom "bara" 98 företag.

Flest nytillskott på listan, 44 företag, har motorbranschen. Många ärenden handlar om dolda fel vid köp av begagnade bilar. Det är bara några få fall som berör nybilsköp.

Branschföreningar

Det finns två branschorganisationer för bilverkstäder och begagnad bilhandel.

– Det första man ska titta på som kund är om verkstaden är med i någon branschförening, säger Bo Ericsson, vd i Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF).

ANNONS

Man bör också hålla utkik efter märkningen "Godkänd bilverkstad", som görs i samarbete med Konsumentverket.

Om verkstad saknar allt detta, kan man vara vid den grå verksamhet som Tommy Letzén i MRF talar om.

"Bra konkurrens"

Han vill inte svara på om det är billigare att lämna sin bil till en verkstad som inte är godkänd eller organisationsansluten.

– Jag vill påstå att vi har en bra konkurrens i Sverige. Man får välja en verkstad som man har förtroende för. En reparation kan idag kräva mycket av en tekniker, framhåller Tommy Letzén.

Båda branschorganisationerna kräver att medlemmarna ska följa beslut i ARN, som avgör tvister mellan konsumenter och företag.

Dålig kommunikation?

Ibland beror tvister på dålig kommunikation, eller bristande dokumentation.

– Man kanske har pratat förbi varandra. Eller inte kan visa att det man påstår är sant, säger Bo Ericsson i SFVF.

Han tycker att en anmälan till ARN är bra för båda parter om kunden och företaget inte kommer överens.

Totalt finns nu cirka 450 företag på svarta listan. Omkring en tredjedel är i motorbranschen. Efter motsvarande uppdatering ifjol stod 317 företag på listan.

Micke Larsson/TT

Fakta: Svarta listan

På Råd &Röns svarta lista finns företag som inte följt beslut i Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

I uppdateringen har 158 nya företag satts upp på listan. 44 av dem tillhör motorbranschen.

Ett företag står kvar på listan tills man följer ARN:s beslut, men som längst i två år.

Nu finns cirka 450 företag på listan. Omkring en tredjedel är i motorbranschen. Efter motsvarande uppdatering ifjol stod 317 företag på listan.

ARN blev en myndighet 1981. Nämndens beslut är rekommendationer, inte domslut.

Om ett företag inte följer ARN:s beslut, kan konsumenten stämma företaget vid en tingsrätt.

Källor: ARN, Råd & Rön

Fakta: Dåliga exempel

Några exempel på ärenden där företag i olika branscher vägrat följa ARN:s beslut och därför satts upp på svarta listan:

Bilen slutade fungera dagen efter köpet.

Företaget tog betalt för en reservdel som aldrig monterades.

Enligt en annons var bilen utrustad med bluetooth. Men det var den inte.

Det beställda spabadet levererades aldrig.

De beställda klänningarna kom senare än utlovat vilket ledde till att kunden ville ångra köpet.

När kunden skulle sätta sig till bords hade en servitris tagit undan stolen, så att kunden föll i golvet.

Källa: Råd & Rön

ANNONS