Bilder från Gina Tricots ”skog” i västra Danmark som SVT besökt. Totalt har 503 träd planterats på den yta som Gina Tricot har betalat företaget Ecotree för. Kundernas gåvor på 30 000 kronor slutade i två stycken bikupor.
Bilder från Gina Tricots ”skog” i västra Danmark som SVT besökt. Totalt har 503 träd planterats på den yta som Gina Tricot har betalat företaget Ecotree för. Kundernas gåvor på 30 000 kronor slutade i två stycken bikupor. Bild: Skärmdump SVT

Modebolag lovade skog i Bianca-kampanj – blev 500 träd på en åker

Med hjälp av Bianca Ingrosso lovade modejätten Gina Tricot sina kunder en egen skog. Kampanjen ledde till en plantering motsvarande "en större villatomt" med 503 träd i Danmark, visar SVT:s granskning.

ANNONS
|

Modebolaget Gina Tricot från Borås anklagas för ”greenwashing” sedan deras kampanj om att plantera en skog slutade med totalt 503 träd på en plätt stor som en villatomt i Danmark. Det visar SVT Nyheter Väst i en ny granskning.

Med hjälp av influencern Bianca Ingrosso lovade modebolaget dessutom att fylla skogen med bikupor om deras kunder valde att skänka en tia i samband med sina inköp. Det slutade med totalt två bikupor, visar granskningen.

Lovade kunderna en skog – satsade 80 000 kronor

Totalt ska Gina Tricot ha satsat 80 000 kronor på skogen som de utlovade i kampanjen. Kunderna ska samtidigt ha skänkt närmare 30 000 kronor ämnade för att fylla skogen med bin.

ANNONS

Entreprenören och influencern Bianca Ingrosso som medverkade i fyra större hållbarhetskampanjer under 2022 och 2023, ska däremot ha kostat företaget omkring 5 till 10 miljoner kronor, enligt SVT Västs bedömning.

I kampanjen lovar dessutom bolaget att skogen kommer ägas av Gina Tricot, något som inte heller stämmer. Den totala skogsytan som Gina Tricot planterat träd på ägs av 150 privatpersoner och över 20 företag.

Entreprenören och influencern Bianca Ingrosso.
Entreprenören och influencern Bianca Ingrosso. Bild: Claudio Bresciani / TT

Inte stor nog att kallas för skog

Enligt skogsbruksexperten är Gina Tricots plätt – omkring 1 600 kvadratmeter inte stor nog för att ens kunna kallas skog.

– Enligt de internationella överenskommelserna så ska det vara ett halvt hektar innan man ska kalla det för en skog. Det här motsvarar kanske mer en lite större villatomt, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi vid SLU.

Enligt honom är Gina Tricots satsning något av en ”bluff” och kallar det hela för en sorts form av ”greenwashing”.

Gina Tricots hållbarhetschef Rebecca Watkins menar att företaget enbart ville väl.

– Jag kan helt ärligt säga att det var bara goda intentioner med hela den här kampanjen. Att belysa biologisk mångfald, det var det som var fokus, säger hon i en intervju med SVT Väst.

Gina Tricot: Olyckligt

Det faktum att Gina Tricot har utlovat en skog samtidigt som bolaget varken äger skogen, eller att ytan ens är stor nog att kallas för skog, är olyckligt, enligt hållbarhetschefen som medger att företaget kände till att planteringen skulle komma att ägas av flera parter.

ANNONS

Hon avfärdar kritiken om att företaget sysslar med ”greenwashing”

– Vi har bidragit till den här kampanjen. Träden finns där och bikuporna finns där, säger Gina Tricots hållbarhetschef Rebecca Watkins till SVT Väst.

GP har sökt Bianca Ingrosso för en kommentar.

LÄS MER:Därför intervjuade jag inte Bianca Ingrosso

LÄS MER:Svimning i kön till öppningen av Caia Cosmetics i Göteborg

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS