Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Matt Britton är expert på genation y och hur den agerar. Vill företag locka till sig dem som kunder och anställda, så får de se till att skapa upplevelser och action, konstaterar han. Bild: Thomas Johansson

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Millennials vänder upp och ner på världen

Dagens unga vuxna kom till jorden uppkopplade med internet och mobiltelefoner. Tekniken påverkar allt i deras liv och verksamhet och kommer att påverka företag och varumärken över hela världen. För millennials bryr sig inte om statussymboler – om det inte är statusuppdateringar.

Det berättade Matt Britton, amerikansk serieentreprenören och expert på konsumenttrender, när han föreläste om millennials, eller generation Y som de också kallas, hos startup-plattformen Vinngroup i veckan. Det var fullsatt till sista plats.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Millennials är unga vuxna födda från 1982 till mitten av 1990-talet. Det är generationen som kunde använda en mobiltelefon och iPad innan de kunde knyta skosnörena, och det påverkar självklart deras hjärnor och sättet att se på världen, menar Matt Britton, som skrivit boken Youth Nation.

– I dag är de inte barn längre utan unga vuxna som påverkar vardagslivet överallt och inte minst företagens affärsbeslut. Och de vill ha roligt, säger Matt Britton.

Så påverkar millennials världen

De gifter sig senare, skaffar barn senare i livet. Först vill de skaffa sig upplevelser, erfarenheter och resa. De bor hellre i lägenhet i stan där det är nära till allt än i en villa i en förort där inget händer.

– Äktenskapen är kortare och man gifter sig senare i livet. Det finns ju alltid Tinder..., säger han.

Och de är inte så intresserade av statussymboler – om det nu inte handlar om statusuppdateringar på sociala medier.

– Folk brukade ha bråttom med att växa upp, så är det inte längre. Och statusuppdateringar är den nya statussymbolen. Tidigare generationer brukade definiera status och klasstillhörighet genom vilka varor de konsumerade. Folk strävade efter det. Det var begripligt innan Instagram fanns. Nu har saker ersatts av upplevelser, som den definitiva sociala valutan. Det påverkar människor att "vara unga", längre i livet, säger Matt Britton.

Upplevelsen är allt

Millennials reser till avlägsna, exotiska ställen bara för att ta bilder och visa att de har varit där.

Och de bygger sina personliga varumärken via sina sociala nätverk genom att dela sina upplevelser, vilket i sin tur kan leda till nya sociala kontakter och jobb.

– En sak företag måste förstå, oavsett om man är verksam inom handel eller producerar varor, är att fokus ligger på att det är kreativa upplevelser man vill dela, säger han.

I den här förändringen finns det branscher som är vinnare och de som kommer att få kämpa.

Besöksnäringen och reseindustrin i världen har aldrig haft det bättre, eftersom generation Y prioriterar resor mer än någon annan produkt. De går gärna i inflytelserika människor fotspår, reser till samma ställen som de, äter på samma restauranger och bor på samma hotell, för att kunna ta bilder och visa att man också varit där.

Handeln måste tänka om

Tekniken för människor samman. Musikfestivaler som Summerburst växer stort, likaså e-sport. Medan handeln och köpcenter kommer att få det tufft för att locka kunder, eftersom man lika gärna kan handla online.

– Det finns en baksida. Lokala handlare förlorar affärer. Men det är det håll världen rör sig mot och handel måste återuppfinna sig själv, konstaterar Matt Britton.

Hur har då generation Y råd med finansiera alla sina upplevelser?

– Jo genom att flytta pengarna från det som vi vuxna traditionellt lagt våra pengar på – bilar och hus. Varför äga en bil när du kan ringa efter en Uber? De gillar bilar och vill ha tillgång till bilar, men inte nödvändigtvis äga en. Det är därför de stora biltillverkarna nu planerar införa prenumerationstjänster för bilar, säger han.

I Storbritannien faller egnahemsmarknaden bland unga vuxna.

– De hyr hellre och bor på airbnb världen runt när de är ute och reser, säger Matt Britton.

Varumärken inte lika viktigt

De bryr sig inte heller om varumärken på samma sätt som tidigare generationer och kan lika gärna köpa ett par billiga jeans, eller hyra en dyr märkesklänning för en dag (för att fotografera och göra en social uppdatering). Därför kan stora globala varumärken få problem framöver, spår han.

Och det kanske inte bara handlar om generation Y utan många fler människor.

– Det finns en missuppfattning om generation Y – det handlar nämligen inte om ålder, utan om inställning och attityd, säger Matt Britton.

Jessica Popiel, 20, Göteborg.

– Status kan vara folk med inflytande som har fler följare och snyggare bilder. För mig är status när man ser andra som lagt upp bilder och så vill man vara steget bättre. – Jo det händer. Kanske när man fått en fin present av sin pojkvän eller när man är ute och äter. Köpt någon snygg väska eller så. Det kan vara allt möjligt.

Christofer Blad, 26, Mölndal

– Status är något man kan visa upp. Något man kan bli bedömd för. Personlighet och sättet att vara på men också yrke och materiella ting. Också hur man behandlar andra människor. – Jag kan skryta med att nu är vi ute på middag eller nu är jag på en weekendresa, mer sådant. Positiva saker.

Bianca Donatella, 19, Göteborg.

– Status betyder att man har tillgång till olika grupper. Att man har en tillhörighet. Det är att man är en bra människa och ett har ett bra socialt liv och att man är omtyckt och ger en positiv bild. – Om jag skryter är det med prylar och sådant man har på sig. Att man är på något fint ställe och reser. Det är inte så ofta man lägger ut något som ser dåligt ut även om det blir vanligare.

Dennis Fahlgren, 38, Skövde.

– Det finns många olika sätt att ha status på. För mig betyder det inte så mycket. Det handlar mer om vad man har på insidan och inte vad man har för kläder eller bil. – Jag skryter inte på sociala medier och lägger inte upp något. Jag använder det bara till att skriva till andra jag känner.

FAKTA: Generationsbenämningar

Generation X: De som är födda från 1961 fram till åren runt skiftet till 1980-talet. Kallas också den ironiska generationen.

Generation Y: De som är födda från 1982 till mitten av 90-talet. Kännetecknas av att vara första generationen uppvuxna med internet och mobiltelefoner. Kallas också för millennials.

Generation Z: De som föddes från mitten eller slutet av 1990-talet, under 2000-talet. Kallas äkta digitala infödingar eller post-millenniumgenerationen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.