Ökad förlust för Klarna. Arkivbild.
Ökad förlust för Klarna. Arkivbild. Bild: Simon Rehnström/SvD/TT

Miljardförlust för Klarna

Kraftigt ökad ekonomisk tillväxt men även stigande kreditförluster. Betaltjänstföretaget Klarna fortsätter nu sin jättesatsning mot den amerikanska marknaden.

ANNONS

Klarna fortsätter inte överraskande att växa så det knakar. I halvårsrapporten för 2021 beskriver företaget "ett rekordstarkt andra kvartal" där försäljningsvolymen nästan fördubblats från 22 miljarder dollar till 39 miljarder dollar.

– Det är absolut en stark rapport, inte bara givet finansiellt utan även om man tittar på underliggande drivkrafter som nedladdningar av företagets app, säger Douglas Forsling, analytiker inom fintech vid Redeye.

Framförallt handlar det för Klarna om den amerikanska marknaden där man uttalat vill utmana stora traditionella bankjättar. Antalet amerikanska konsumenter som använder Klarnas tjänst uppges nu ha ökat från 17 miljoner i april till 20 miljoner samtidigt som försäljningsvolymen steg med över 300 procent.

ANNONS

– USA är enormt viktigt, där finns enormt mycket att växa på, i USA har man inte kommit så långt med digitala betalningar och där finns också investerarna, säger Forsling.

Lanserades 2015

Bolaget lanserades redan 2015 på den amerikanska marknaden men har under senare tid expanderat kraftigt med en tydlig målsättning som vd:n Sebastian Siemiatkowski beskrev i en intervju med Svenska Dagbladet tidigare i år:

– Detta är en industri som kommer att krympa och som behöver förändras på så sätt att man måste ha kundens bästa för ögonen. Det finns en möjlighet för oss att ta en stor marknadsandel, även om marknaden bara skulle vara hälften så stor, sade han.

Framförallt handlar det då om Klarnas app som konsumenterna kan handla genom där antalet nedladdningar, enligt Klarna, ökade med 115 procent jämfört med samma period föregående år. Man konkurrerar dock inte bara med det traditionella bankväsendet utan även exempelvis betaltjänsten Paypal där kunder erbjuds räntefria delbetalningar.

– Sedan finns högst konkurrens där men också en marknad som är i sin linda. Sedan kommer vi se inom de närmaste åren hur många aktörer kommer att finnas kvar, säger Forsling.

Samtidigt växer också Klarnas kredit- och rörelseförluster kraftigt, exempelvis växer kreditförlusterna från 1,2 miljarder till över 1,8 miljarder kronor.

ANNONS

När ringer börsklockan?

Den stora frågan är dock när Klarna kommer att göra börsdebut. Spekulationerna har pågått under lång tid och en börsintroduktion beräknas bli en av de absolut största noteringarna någonsin av ett svensk bolag.

– Tittar man på kassaflödet så behöver de ta in pengar det här halvåret för att kunna springa vidare. Antingen tar man in pengar nu och går på en notering eller så skjuter man på det till nästa år. Jag tror det beror på bemötandet när det gäller investeringssentimentet, säger Forsling.

Av naturliga skäl nämns ingenting kring detta i halvårsrapporten. Sebastian Siemiatkowski fick dock frågan i samband med SvD-intervjun men uttryckte då tveksamhet på grund av den börshysteri som uppkommit kring företag som AMC och Gamestop som under början av året utsattes för kraftiga kursreaktioner genom småsparare som använde sig av olika nätforum för att driva upp kurserna.

– Det är klart att vi löpande utvärderar om vi ska göra det och när det är rätt tajming. Men jag kan inte påstå att en sådan sak som Gamestop gör mig mer sugen att gå in på börsen, sade han.

Fakta: Klarnas halvårsrapport

Under första halvåret blev det en rörelseförlust efter kreditförluster på närmare 1,8 miljarder kronor, jämfört med förlusten på nästan 700 miljoner kronor samma period året före.

Kreditförlusterna växte från 1,2 miljarder till över 1,8 miljarder kronor.

Företagets stora intäktskälla, provisionsintäkterna, steg från 3,4 miljarder till 5,2 miljarder kronor.

Under halvåret noterar Klarna en total försäljningsvolym på 39 miljarder dollar, jämfört med 22 miljarder dollar första halvåret 2020.

ANNONS