Den djupa konflikten mellan fackförbundet IF Metall och elbilstillverkaren Tesla går nu mot sin fjärde vecka.
Under den tiden har flera andra LO-anslutna förbund – 8 av 14 totalt – anslutit sig till IF Metalls kamp i solidaritet, exempelvis Elektrikerna och Svenska Målareförbundet, som nu varken kommer serva Teslas laddstolpar eller lacka deras bilar.
Men enligt DI har förhandlingarna fullständigt brakat samman och befinner sig nu i ett dödläge. Parterna har inte träffats alls sedan den 6 november, och enligt Kurt Eriksson, utsedd medlare i konflikten, beror det på att man från Teslas huvudkontor i USA sagt blankt nej.
– De får ju inte träffa avtal. Det är order från Elon Musk. Det svenska bolaget har ingen handlingsfrihet alls, säger han till tidningen.
”Finns inget att prata om”
DI beskriver honom som ”uppgiven” och på måndagen tog Kurt Eriksson återigen kontakt med Teslas juridiska ombud.
Men beskedet var detsamma: Inget avtal.
– Det finns liksom ingenting att prata om eftersom beskedet från Tesla är att de inte får skriva på kollektivavtal och IF Metall säger att vi ska ha kollektivavtal. Det är en sak om man säger att vi är beredda att hitta en lösning, men nu är det blankt nej. Handlingsfriheten från det svenska bolaget är högst begränsad har jag förstått, säger Kurt Eriksson.
Enligt DI har Kurt Eriksson medlat i konflikter sedan 2015. Han säger dock att han aldrig tidigare upplevt ett utgångsläge likt detta.
– Nej. Det är väldigt speciellt eftersom det är ett internationellt bolag där den som bestämmer sitter i ett annat land.
Kurt Eriksson säger dock att han fortfarande ”står till parternas förfogande”.
LÄS MER:Teslakonflikten utökas
LÄS MER:Teslabilar fortsätter rulla in – trots strejken
LÄS MER:Musk stämmer researchgrupp