Matjättar bojkottar kaffe – efter ”orimliga prishöjningar”

Livsmedelskedjorna Citygross, Willys och Hemköp bojkottar delar av kaffemärket Zoegas sortiment.
– Det har blivit orimliga prishöjningar, säger kommunikationschefen Rebecca Wictor.

ANNONS
|

Citygross kunder har under senaste dagarna mötts av tomma kaffehyllor där delar av Zogeas olika kaffesorter brukar stå. Istället kan kunderna läsa ett anslag där det står:

”Fattas din favorit i hyllan? På grund av Nestlés orimliga prishöjningar har vi valt att plocka bort delar av deras sortiment. Vi hoppas på en snabb lösning för att kunna utöka vårt sortiment igen. Vi ber om ursäkt om just din favorit saknas och hoppas på förståelse för situationen”.

– Vi har valt att ta bort delar av sortimentet på grund av att det har blivit orimliga prishöjningar. Vi för en dialog med vår grossist och hoppas att snabbt kunna få tillbaka kaffet i vårt sortiment igen, säger Citygross kommunikationschef Rebecca Winter.

ANNONS

Minibojkott mot kaffet över hela landet

Citygross har över 40 butiker i landet och var först ut att plocka bort Zoegaskaffe ur hyllorna. Nu hakar även livsmedelsjättarna Willys och Hemköp på bojkotten, enligt Dagens Industri.

Protesten vänder sig mot leverantören Netslé som Citygross uppfattar har gjort alldeles för stora höjningar på vissa av Zoegas kaffesorter. Och så länge man inte kommer vidare i förhandlingarna kommer kaffet att vara borta ur hyllorna.

Kunderna har ännu så länge reagerat positivt på sociala medier över Citygross minibojkott.

”Det är butikerna som sätter priserna”

Nestlé som är världens största mat- och dryckesföretag slår tillbaka kritiken över att kaffepriserna i delar av sortimentet skulle vara orimligt höga.

– Hela livsmedelssektorn har drabbats hårt av betydande kostnadsökningar och råvarupriserna har stigit på ett aldrig tidigare skådat sätt. Som livsmedelsproducent gör vi allt vi kan för att hantera kostnaderna på egen hand, men kostnadsökningar i den här storleken leder dessvärre och till prisökningar i konsumentledet, kaffet är inget undantag, skriver Mikael Lindgren, kommunikationschef för Nestlé i Sverige i ett mejl.

Han hänvisar också till andra omvärldsfaktorer som påverkat kaffepriset, klimatförändringar och stora kurssvängningar på börsen.

– Vårt mål är att hålla produkterna överkomliga och tillgängliga för konsumenter samtidigt som vi betalar rättvisa löner till våra leverantörer. Och det är också värt att påpeka att det är butikerna som sätter priserna till konsument, skriver Mikael Lindgren.

ANNONS

Tidigare kritik för krympta förpackningar

Det är inte första gången Nestlé fått kritik. För några år sedan krympte både Gevalia och Nestlé sina kaffeförpackningar från 500 till 450 gram, vilket fick såväl kaffekonsumenter och Ica-handlare att slå bakut. En prishöjning via så kallad krympflation.

Kaffeproducenterna försvarade sig då med att man bytt till mer miljövänliga förpackningar och att kaffeodlarna fick mer betalt.

Svensken dricker två till tre koppar kaffe per dag, 7,6 kilo kaffe per person årligen.

Det placerar Sverige på tredje plats bland de mest kaffedrickande länderna i världen, enligt Fairtrade Sverige.

Ungefär en tiondel av kaffet vi dricker är Fairtrade-märkt.

LÄS MER:Nu höjer matjättarna priserna igen

LÄS MER:Expert: Därför kommer matpriserna att sjunka

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS