Leksaker och böcker var förlorarbranscher under förra årets julhandel. Arkivbild.
Leksaker och böcker var förlorarbranscher under förra årets julhandel. Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery / TT

Leksaker stora förlorarna i julhandeln

Leksaker och böcker var förlorarbranscher under den gångna julhandeln, medan svenskarna oväntat la sina slantar på hemmafix. Under nästa år lär det jämna ut sig, men det blir inget starkt år för detaljhandeln, spår chefsekonom.

ANNONS

Detaljhandelns försäljningsvolym minskade med 0,6 procent i december jämfört med motsvarande månad året före. Dagligvaruhandeln, mestadels livsmedel, ökade med 2,3 procent och sällanköpsvaruhandeln minskade med 3,5 procent, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

– Det är i linje med förväntningarna, men det är ett svagt utfall, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, till TT.

Leksaker och böcker förlorarna

Historiskt brukar böcker och leksaker vara delbranscher som får högst uppsving under julhandeln, men så blev inte fallet i år. Minus elva procent för böcker och nära minus 17 procent för leksaker. I dessa siffror ingår dock inte all e-handel, vilket kan innebära att siffrorna är missvisande för hur bok- och leksaksförsäljningen sett ut totalt.

ANNONS

– Samtidigt är det ett nytt mönster jämfört med tidigare år. Då är det ändå oväntat att just leksaker och böcker är tydliga förlorarbranscher nu i december 2020, säger Johan Davidson.

Vinnarbranscherna är istället bygg, järn och färg som är de enda delbranscher som i vanliga fall underpresterar i december. Under hela året är det byggbranscherna inom detaljhandeln som gått stark, vilket tyder på att vi brytt oss mycket om våra bostäder under pandemin och tydligen även i december, menar Davidson.

Inget starkt år

Däremot verkar svenskarna inte ha brytt sig lika mycket om utseende, vilket inte minst avspeglar sig i hur exempelvis smycke-, optik, sko och klädbranschen har utvecklats under året.

– Så kan det nog fortsätta vara några månader till, men sen borde det rimligen gå mot en normalisering och vända. Inte minst när vaccin är på plats och börjar verka. Till slut kan vi inte vänta med att köpa nya kläder mer, säger Johan Davidson.

Detaljhandeln under 2021 riskerar ändå att vara ett relativt svagt år, menar han. Samtidigt som vi går mot en mer normal vardag finns ett uppdämt behov av att resa och gå på restauranger. Detaljhandeln kan därför få större konkurrens av andra branscher.

– Det talar för att 2021 totalt sett inte kommer att bli ett särskilt starkt år, men däremot kommer den här tydliga uppdelningen mellan vinnarbranscher och förlorarbranscher att jämnas ut i takt med att vi går mot ett normalläge.

ANNONS

Ella Käck/TT

Fakta: Försäljningen i siffror

Mellan november och december minskade detaljhandelns försäljningsvolym, försäljningen i fasta priser, med 4,9 procent.

Mätt i löpande priser ökade detaljhandelns omsättning med 1,7 procent i december jämfört med motsvarande månad 2019. Dagligvaruhandeln ökade med 4,5 procent och sällanköpsvaruhandeln minskade med 1,3 procent.

Uppgifterna om försäljningsvolym är korrigerade för kalendereffekter och, när det gäller jämförelsen mellan december och november, säsongsvariationer. Siffrorna för dagligvaruhandeln är exklusive Systembolaget.

Källa: SCB

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS