Lego blickar österut mot den kinesiska marknaden. Arkivbild.
Lego blickar österut mot den kinesiska marknaden. Arkivbild. Bild: Andy Wong/AP/TT

Lego blickar mot Kina: "Stor potential"

Danska Legos intäkter ökade med blott en procent under första halvåret. Företaget blickar nu österut mot Kina för att öka försäljningen.

ANNONS
|

Efter flera år med tvåsiffrig försäljningstillväxt var det betydligt dystrare utveckling under 2023 för Lego. Intäkterna uppgick till 27,4 miljarder danska kronor medan rörelsevinsten sjönk från 7,9 miljarder kronor till 6,4 miljarder kronor.

Lego är dock inte ensamt om att uppleva tuffare förutsättningar nu i takt med ett tuffare ekonomiskt läge för många hushåll, detta är något som flera aktörer inom leksaksbranschen som exempelvis amerikanska Mattel också varnat för.

För Lego ser man nu potential, närmare bestämt i Kina. Företaget förväntar sig att antalet butiker i Kina ska passera 500 stycken i år och öppna ett hundratal nya årligen de närmaste åren. Detta sker dock samtidigt som Kinas ekonomi stagnerat med bland annat frågetecken för den kinesiska fastighetsmarknaden och sämre exportutsikter.

ANNONS

– Det kan tyckas märkligt att investera i i Kina medan marknaden tappar fart men vi ser fortfarande en väldigt stor potential, säger vd:n Niels B. Christiansen.

Framförallt handlar det om en en växande kinesisk medelklass som enligt Legos vd kommer att fördubblas under de närmaste 5–10 åren.

– Det är tydligt att osäkerheten kring den kinesiska fastighetsmarknaden gör att konsumenter inte går till butikerna och konsumerar lika mycket. Vi vet inte hur länge det här kommer att fortgå men vi kommer att ta oss igenom det här, säger Niels B. Christiansen.

ANNONS