Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Lönsam gatumat kräver hårt jobb

De mobila restaurangvagnarna, foodtrucks, har på bara några år blivit ett självklart inslag på Göteborgs gator och torg. Bakom många av dem står småföretagare som med olika kreativa lösningar jobbar för att få lönsamhet i sin verksamhet.

Eric Degaardt fattar tag om flaskan med truckslungad chillimajo för att anlägga den sista touchen till burriton med örtkryddad sojafärs. Bredvid honom står brodern och affärspartnern John och steker cajun chicken. Tillsammans driver de sedan 2014 foodtrucken Burrito Bros.

– Vi var bland de allra första i Göteborg med att starta en foodtruck. Det fanns en stor osäkerhet i början. Det var egentligen ingen som visste hur en sådan här verksamhet skulle drivas, alla var helt nya, säger Eric.

Han hade läst medie- och kommunikationsvetenskap i Kalmar och precis flyttat hem till Göteborg, med ett sug efter att starta en egen verksamhet. Första idén var att starta en mobil juicebar men när brodern John kom med på tåget blev riktningen en annan.

– Juice hade inte fungerat på vintern. Jag tyckte att vi skulle satsa på burritos istället. Det är ett vanligt streetfoodinslag i städer som New York och då fanns det ännu inte så många ställen som sålde burritos här i Göteborg, säger John.

I dag är Burrito Bros en av 20 food trucks som har tillstånd att sälja mat på 26 utvalda ställen på kommunens mark i Göteborg, bland annat Kungstorget, Linnéplatsen och Bältespännarparken. Satsningen på foodtrucks startades som ett samverkansprojekt mellan Göteborgs stad och Business Region Göteborg 2014 och intresset var stort redan från starten.

– Vi hade 85 intresseanmälningar redan första året. Vi valde ut 15 stycken som fick dra i gång sin verksamhet, berättar Hans Angerfors, projektledare på Göteborgs stad.

Bättre matutbud

Fokus från kommunens sida ligger på att skapa ett bättre matutbud i staden och samtidigt gynna entreprenörskap. Många större restaurangkedjor har visat intresse för att starta foodtrucks men har valts bort till förmån för egenföretagare.

– Vi har valt bort de stora kedjorna för att gynna entreprenörskapet i staden och skapa nya jobb. 20 foodtrucks skapar minst 40 arbetstillfällen, säger Hans Angerfors.

För bröderna Eric och John Degaardt handlar foodtruckverksamheten mer om entreprenörskap än om maten i sig.

– Vi ville testa att driva någonting eget. Maten är en del av det, men att driva en foodtruck handlar om så mycket mer. Man måste vara sin egen marknadsförare, chef och säljare och skapa sina egna affärsmöjligheter, säger Eric.

Förutom att sälja burritos från sin vagn på olika ställen runtom i staden, erbjuder bröderna även catering till företagsevent, bröllop och festivaler. Senaste satsningen är en eventlokal i Kungssten där de kommer att erbjuda ölprovning och matlagningskurser.

De är nu inne på sitt fjärde år och har fått bra rulle på affärerna.

– Det går bra och är sjukt kul men det är det tuffaste jobb jag någonsin haft – vi är nästan aldrig lediga, säger John.

"Många har hoppat av"

Att det kan vara ett tufft jobb driva en foodtruck intygas av Hans Angerfors.

– Många har hoppat av för att de inte får det att gå runt. Vi jobbar för att fylla upp platserna och även om intresset fortfarande finns, så har det svalnat betydligt jämfört med tidigare, säger han.

Några som har valt en annan väg är vännerna Fredrik Laestadius, William Baroumes och Alexander Kadziolka. Fredrik och William drev tidigare en foodtruck, men från och med i år serverar trion vegansk mat från en av de containrar som har en permanent plats på Kungstorget under sommarhalvåret. Namnet på satsningen är Planet Vega.

– Att vi startade det här var på grund av en hel del Göteborgsromantik. Vi ville vara en del av att bygga den här staden och samtidigt erbjuda vardagsluncher som är bra både för hälsan och för miljön, säger William.

Att ha en permanent plats istället för en mobil foodtruck innebär både för- och nackdelar.

– Logistiskt sett är det mycket enklare. Med en foodtruck behöver du frakta med dig allt vatten, det kan vara svårt att veta vad du ska göra av soporna och det är svårt att bygga en återkommande kundkrets, säger Fredrik.

Men även rörligheten har sina fördelar.

– Med en foodtruck kan du ”jaga” kunderna. Du kan åka dit kunderna finns och delta på exempelvis festivaler. Å andra sidan, när vi står på en fast plats vet kunderna alltid var de hittar oss. Det är helt enkelt olika sätt att göra business på, säger William.

De delar bilden att det krävs en hel del entreprenörsanda för att driva en streetfoodverksamhet, oavsett om den är mobil eller ej.

– Absolut! Streetfood är väldigt väderberoende och i Göteborg har vi tyvärr inte turen med bra väder. Vi erbjuder även catering till företag och har nyligen börjat med after work. Vi har även utmaningar där du kan köpa 10 luncher på ett bräde för den som vill testa på att äta mer vegansk mat. Man måste hitta sina affärer, säger William.

Ett stenkast bort står Kashif Muhammed. Sedan en månad tillbaka driver han en foodtruck med inriktning på pakistansk och indisk mat, Tikka Roti Food Truck. På frågan om varför han startat en foodtruck blir svaret:

– Många frågar mig det. Jag gillar matlagning och att få servera maten direkt till kunderna. Än så länge har det gått bra men sommaren har inte riktigt kommit i gång än. Det här är väldigt väderberoende så jag hoppas att det blir en bra sommar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.