Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/4

Kungens tydliga besked – förbjuder elsparkcyklar

Carl XVI Gustaf har satt ned foten i den infekterade frågan om elsparkcyklar, rapporterar tidningen Svensk Dam. Han har nämligen förbjudit åkning utanför det kungliga slottet i Stockholm.
– Skyltarna är uppsatta för att elsparkcyklarnas hjulspår skadar grusvägen på Lejonbacken, säger hovets informationschef Margareta Thorgren till Svensk Dam

Besökare nedanför Lejonbacken vid det Kungliga slottet i Stockholm möts nu av en gul skylt med en elsparkcykel, övertäckt av ett rött streck som meddelar att all elsparkcykelkörning i området är förbjuden.

Enligt Svensk Dam har hovet satt dit skylten – på uppdrag av kungen.

– Skyltarna är uppsatta för att elsparkcyklarnas hjulspår skadar grusvägen på Lejonbacken. De skapar rännor som gör att regnvatten tar med sig mer grus. Så det är av säkerhets- och underhållsskäl, säger hovets informationschef Margareta Thorgren till Svensk Dam.

LÄS MER: Så mycket skiljer det i pris på att hyra en elsparkcykel

Detta blir det första området i Stockholm där det råder trafikförbud för elsparkcyklar.

– Nej, vi har inga områden med förbud mot elsparkcykel. Däremot har vi ett antal lågfartsområden där elsparkcyklarna inte får köras snabbare än gångfart, och ett antal områden där det är förbjudet att parkera elsparkcyklar, Malinda Flodman, pressansvarig på Trafikkontoret i Stockholms stad, till Svensk Dam.

Hård elsparkcykeldebatt i Göteborg

I Göteborg finns hittills inga platser där elsparkcyklarna är förbjudna. Däremot har kommunfullmäktige beslutat att företagen som äger de omdiskuterade elsparkcyklarna numera måste betala 100 kronor per fordon varje månad till Göteborgs kommun.

Kommunalrådet Blerta Hoti (S) har dock velat gå längre och föreslagit körförbud i Brunnsparken, parkeringsförbud utanför särskilda zoner, hastighetsbegränsningar på fler platser och stopp för uthyrning på helgnätter.

– Vi har i opposition drivit frågan framåt gång på gång och försökt få mer ordning och reda. Men jag tycker inte att det har skett någon avsevärd förändring. Det är dags för bolagen att ”shape up”, styra upp hur elsparkcyklarna parkeras och ska användas, sa Blerta Hoti till GP i september.

LÄS MER: Här är gatorna i Göteborg som har ökat mest i pris

Ett utspel som i sin tur fick kritik av trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M).

– Jag tror att det är för tidigt att gå fram med sådana former av regleringar eller totalförbud på det sättet, för man hoppar över så många moment. Vi måste ge bolagen tid att reglera sig själva också, sa han till GP.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här: https://www.gp.se/mina-sidor/nyhetsbrev

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.