Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

MQ och Joy hårdbantar. Cirka 25 personer varslas. Bild: Bertil Ericson/TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Krisande MQ ska spara 50 miljoner

Klädkedjan Joy drabbas hårt när MQ hårdbantar. Huvudkontoret i Mölndal flyttas till MQ i Göteborg, 13 Joy-butiker dras in och runt 25 personer varslas när totalt 50 miljoner ska sparas kommande bokföringsår.

Klädföretaget MQ:s lönsamhet har minskat kraftigt senaste året och nu lanseras ett kännbart besparingsprogram för att få koncernen lönsam igen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Det är ett omfattande men nödvändigt åtgärdsprogram, säger MQ:s finansdirektör Ola Wahlström till GP.

13 butiker stängs - 25 varslas

Stängning av olönsamma Joy-butiker har redan inletts.

Totalt ska 13 butiker stängas runt om i landet - vilket innebär fjärdedel av Joys butiksnät. Vilka butiker som ska stängas är oklart.

Cirka 25 personer varslas.

– Jag kan inte uppge exakt antal i dagsläget, inte heller vilka positioner eller var de tas. Fackliga förhandlingar inleds direkt, så jag vill inte ge några kommentarer i det här läget, förklarade Ola Wahlström för GP på måndagen.

MQ har haft det tufft en längre tid och lanserar alltså ett omfattande strukturellt åtgärdsprogram för att öka lönsamheten.

Hela 50 miljoner kronor ska sparas kommande bokföringsår.

Över hela koncernen

- Sparpaketet är koncernövergripande för att stärka bolagets långsiktiga resultat och kostnadseffektivitet, säger Ola Wahlström.

Varslen sker både på på Joy och MQ men tonvikten ligger alltså på Joy.

Huvudkontoret i Mölndal stängs och verksamheten flyttas in i MQ:s befintliga lokaler i Göteborg, säger han till GP.

Genom det omfattande åtgärdsprogrammet hoppas ledningen att organisationen ska bli mer effektiv och att kostnaderna ska bli lägre för att stärka bolaget inför framtiden.

Plattform för e-handel

Förutom det digra sparpaketet har koncernen under hösten vidtagit olika åtgärder för att få fart på försäljningen och för att öka konkurrenskraften

- Det är olika initiativ med fokus på sortimentserbjudande och ökad kundupplevelse bland annat med utveckling av ny e-handelsplattform. Tillsammans med det åtgärdsprogram vi nu sätter in hoppas vi på en vändning som ska stärka bolagets långsiktiga resultat och kostnadseffektivitet,, säger Ola Wahlström.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.