Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Konsumentombudsmannen (KO) meddelade i måndags att de stämmer bolaget Bynk. Bild: Öyvind Lund

Kreditmarknadsbolaget stäms för reklam

KO tar bolaget Bynk till domstol. Bynk, som bland annat erbjuder blancolån, ska enligt stämningsansökan ha släppt ett antal reklamfilmer som bryter mot det nya måttfullhetskravet i konsumentkreditlagen. Nu vill KO att bolaget ska betala böter på minst en miljon kronor om reklamen visas igen, och domen kommer att bli praxis.
– Vi vill försäkra oss om att de inte släpper liknande filmer igen, säger KO:s processråd Gunnar Wikström.

GP har tagit del av den stämningsansökan som lämnades in till Patent- och marknadsdomstolen tidigare i veckan. I den framkommer det att Bynk, som till stor del ägs av Schibsted och investmentbolaget LMK, har anmälts till Konsumentverket nästan 50 gånger sedan 2017. Grundarna till bolaget står även bakom låneförmedlarföretaget Lendo.

LÄS MER: KO: "Bynka" inte måttfullt

Domen blir praxis

Just reglerna kring måttfullhet i reklam brukade vara del av en äldre lagbestämmelse, men fick en mer framträdande roll förra året. Martin Olsson, jurist på Konsumentverket, säger till GP att ändringarna behövdes för att belysa bolagens ansvar.

– Syftet är att se till att reklam av denna sort tar hänsyn till de risker kunder tar vid kreditlån. Man vill minska risken att locka kunder till att ta ogenomtänkta beslut och få stora skulder.

Stämningen är den första av sin sort att nå domstol. Det har funnits tidigare ärenden, men de berörda bolagen har då direkt gjort så kallade "frivilliga rättelser" och därför har ärendena inte behövts tas vidare. Domen i fallet mellan Bynk och Konsumentombudsmannen (KO) kommer därför bli ledande för framtida domar.

Vad har lagändringen inneburit för ert arbete?

– Vi har verkligen tagit krafttag sen den kom. Mycket resurser har lagts på att se till att bolagen följer de nya kraven.

Ändrat sig för sent

Konsumentverket har sedan början av september i år varit i kontakt med Bynk angående deras marknadsföringsteknik. De skrev då i ett brev till bolaget att deras reklamfilmer, som bland annat innehöll budskapet "Hela Sverige bynkar", var vilseledande.

Bynk valde efter Konsumentverkets brev att ta ner reklamfilmerna, men hävdade samtidigt att kritiken saknade grund och krävde därför specifikationer. Och det var just denna motsättning som gjorde att Konsumentombudsmannen vidtog rättsliga åtgärder, när de tog över ärendet.

Gunnar Wikström, processråd hos Konsumentombudsmannen, säger till GP att när ett bolag inte håller med om kritiken så ska en domstol få avgöra.

– I andra ärenden har båda parter kommit överens. Bynk delar ju inte vår uppfattning om reklamfilmerna, utan verkar tycka att de är okej. Så med stämningen vill vi försäkra oss om att de inte släpper liknande filmer igen, säger han och fortsätter.

– Sen om de under galgen ändrar uppfattning och säger att vi har rätt, då är det för sent.

LÄS MER: Se upp med låneförmedlarnas lockrop

"Skönmålar skuldsättning"

KO meddelar även tillsammans med stämningen att de ser allvarligt på Bynks marknadsföringsmetoder. Dels eftersom de riktar sig till människor som riskerar att bli överskuldsatta och att en av reklamfilmerna "närmast skönmålar skuldsättning". Samtidigt kritiserar de uttrycket att man kan ”låna sig lycklig” hos Bynk.

När GP når bolagets kommunikationsdirektör Oscar Hyléen vill han inte kommentera fallet ytterligare, utan hänvisar till ett tidigare släppt pressmeddelande. I det står det bland annat att Bynks uppfattning är att innebörden av kravet på måttfullhet vid marknadsföring av krediter är otydlig och att bolaget vd, Emil Hansson, välkomnar tydligare regler.

LÄS MER: När nyårspizzan är på avbetalning

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.